De københavnske politikere skal finde to milliarder kroner, efter at byggeplaner på Amager Fælled er droppet.

København. I weekenden var Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), klar i mælet ved sit partis kongres i Aalborg:

- Vi må sige nej til grønt snæversyn, sagde han.

Frank Jensen forsvarede et meget omdiskuteret lejlighedsbyggeri på Amager Fælled i København.

Onsdag lavede han en kovending af dimensioner: De eksisterende byggeplaner på Amager Fælled er ændret, og planerne om at bygge på området nær Sundby Station er droppet, meddelte han.

I 1994 blev anvendelsen af området til byggeri besluttet. Området blev solgt for at finansiere metrobyggeriet. Der skulle være 2000-3000 boliger i op til syv etagers højde på området. Men det er historie nu.

Udmeldingen kommer, efter at Venstre og De Konservative har trukket støtten til planerne.

Dermed skal politikerne i København finde to milliarder kroner, der skulle være rejst via byggeriet og brugt på metroen.

Frank Jensen er skuffet over det nu kuldsejlede projekt. Regningen skal dog ikke ud til borgerne, siger han.

- Regningen ender på vores bord og bliver ved med at være der, indtil den er betalt. Kan man ikke realisere boliger og dermed byudvikling, så skal den finansieres af skatteyderne.

- Det har jeg ikke tænkt mig. Jeg har ikke tænkt mig at gå ud og bede københavnerne om at betale regningen.

- De penge, vi har i kassen, er penge, som skatteyderne har betalt for, at de kan få bygget nogle skoler og daginstitutioner. At der kan blive en boldbane og en park ude i Nordhavn.

- Tager man de penge ud af kommunekassen, så bliver der ikke den boldbane, park eller skolebyggerier, som er planlagt.

- Der er ikke to milliarder kroner i vores kasse, der ikke er disponeret til udviklingen af byen og til at renovere vores børns skoler, siger han.

* Spørgsmål: Er planerne for byggeriet over for Sundby Station helt opgivet?

- Ja. Jeg kan ikke forestille mig, at der i den nuværende borgerrepræsentation eller efter et kommunalvalg kan findes et flertal for at vende tilbage til det byggefelt, som har været planlagt i 25 år.

- Venstre og De Konservative har peget på et nyt byggefelt, der hvor der er planlagt en campingplads på det fredede areal ved Vejlands Allé.

- Så er det der, vi nu søger at gennemføre byggeriet og planen om at finansiere metrobyggeriet, siger Frank Jensen.

* Spørgsmål: Er denne udvikling skuffende set fra din stol?

- Jeg troede, at jeg indtil i går (tirsdag, red.) havde et flertal for at stå fast. Også selv om der er kommunalvalgkamp lige om lidt.

- Det havde været et dejligt boligkvarter, vi ville have fået tæt på en metrostation.

- Der kunne bo familier og studerende, som ikke selv har bil, fordi man bor lige op og ned af en metro. Og man kunne cykle ind til byen, siger Frank Jensen.

* Spørgsmål: Er dette en grundlæggende holdningsændring, eller hænger det her sammen med, at der snart er kommunalvalg?

- Mine kolleger har været påvirket af, at denne beslutning, som blev taget for 25 år siden, har været stærkt udfordret.

- Det har den også været af Danmarks Naturfredningsforening, som for 25 år siden var med til at bestemme og indstille, hvilke byggefelter der skulle bygges på.

- Det er de løbet fra som de første, og de er stået i spidsen for at samle underskrifter ind mod byggeriet.

- Om det er det, der har overbevist regeringspartierne Venstre og De Konservative om, at de skal trække stikket, eller om det er kommunalvalget forude, ved jeg ikke, siger Frank Jensen.

* Spørgsmål: Er der andre steder i området, hvor det er ligeså oplagt at bygge?

- Nej. Aftalen var dengang, at den grund ved Sundby Station ikke var fredet.

- Men det er et afsluttet kapitel. Nu skal vi undersøge, om vi kan få de samme kvadratmeter og vilkår ved at bygge på campinggrunden. Det er den plan, jeg nu vil forfølge, siger Frank Jensen.

Hvis fredningen skal ophæves på campinggrunden, skal det besluttes i Folketinget.

/ritzau/