Den konservative politiker Rasmus Jarlov tilbyder ansatte mangelfulde arbejdskontrakter i sit sightseeingselskab.

En historiker skulle stå til rådighed som chauffør for Rasmus Jarlovs turistvirksomhed Hamlet Tours i fem måneder, men der var ingen garanteret arbejdstid eller løn. Daglejervilkår af værste skuffe, mener både 3F og juridisk ekspert, som har gennemgået kontrakten.

På fjerde år driver den konservative folketingskandidat Rasmus Jarlov sightseeingselskabet Hamlet Tours ved siden af sit politiske arbejde i Københavns Borgerrepræsentation.

Et firma, Jarlov grundlagde tilbage i 2012 i frustrationen over at stå uden arbejde, da han ikke blev genvalgt til Folketinget året forinden. Nu kæmper han igen for at blive valgt i Københavns Omegns Storkreds, hvor et af valgets hårdeste opgør kommer til at stå mellem ham og jetsetteren Mads Holger.

Manglen på akademikerjob fik også historiker Steen Uffe Tommerup fra Roskilde til at søge nye veje i foråret, da han søgte arbejde hos Rasmus Jarlovs Hamlet Tours. Her skulle han ifølge jobopslaget arbejde som chauffør og guide henover sommeren og køre turisterne til bl.a. Kronborg Slot, Frederiksborg Slot i Hillerød samt Vikingeskibsmuseet og domkirken i Roskilde.

Men den kontrakt, som Steen Uffe Tommerup fik tilsendt, lever ikke op til kravene for et ansættelsesbevis, og den følger heller ikke til fulde den overenskomst, som Rasmus Jarlov ellers hævder, at han følger. Det vurderer 3F, som har set kontrakten igennem for BT.



Lønnen er ikke angivet korrekt, og der mangler rettigheder om ferie, pension og fridage i ansættelsesbeviset, som generelt er så kritisabel, at 3F overvejer at rejse en faglig sag. Det er meldingen, efter 3F har gennemgået kontrakten for BT.

»Jeg har set mange ansættelsesbeviser i min tid, men ingen som den her. Det er det mest mangelfulde bevis, jeg har set. Han henviser til en overenskomst, men ikke hvilken. Mener han den bedste? Den ringeste? Eller den, der passer til kørslen? Der står bare, at den ansatte skal være til rådighed, men intet om hvilke rettigheder, han har,« siger Allan Andersen, der sidder som forhandlingssekretær i Transportgruppen i 3F.

Formand for Turistchaufførernes Landsklub under 3F, Peter Stendal, bakker op og undrer sig især over formuleringen i kontrakten, hvor der står, at lønnen er 118 kr. »for alt andet arbejde end kørsel.«

»Det er da vist det værste jeg til dato har set. Der mangler så mange ting i det ansættelsesbevis. Hvad har han af rettigheder? Hvor får han de 118 kroner fra? Ikke engang kassedamen får vist så lidt i dag. Selve overenskomsten, han påstår, han følger, er Danmarks dårligste, fordi du som chauffør ikke aner, hvad du har af arbejde fra dag til dag,« siger Peter Stendal til BT.

Kontrakten fik Steen Uffe Tommerup tilsendt tilbage i februar, og her anførte Hamlet Tours, at det var tale om en standardkontrakt. Her står der bl.a.:

’Arbejdstiden vil være skiftende og vil blive aftalt uge til uge. Medmindre andet er aftalt, skal medarbejderen være til rådighed til at køre Grand Day Trip around Copenhagen op til 6 dage om ugen i perioden 1. maj-31. september.’

Men der står også:

’Der er ingen garanteret mindste arbejdstid, da dette afhænger af kundernes efterspørgsel.’

Steen Uffe Tommerup ville således kun blive lønnet for de timer, han rent faktisk blev kaldt på arbejde, og han ville kunne aflyses med få timers varsel.
En daglejerkontrakt af de værre, mener arbejdsmarkedsforskeren Henning Jørgensen fra Aalborg, som har set kontrakten igennem for BT.

»Det er en individuel kontrakt, som vi kunne se det på det spanske eller amerikanske arbejdsmarked. Den er helt uden for nummer og uden for den overenskomstdækning og regulering af arbejdsmarkedet, fordi den ikke giver rettigheder til den ansatte, men kun til arbejdsgiver. Det er rent ud sagt en daglejerkontrakt, hvor man står med hatten i hånden fra den ene time til den anden. Det er ligesom i gamle dage, hvor man skulle møde op på havnen, så tog arbejdsgiveren dem, han ville have, og de andre måtte gå slukørede hjem,« siger Henning Jørgensen, der er professor ved Aalborg Universitet.

Forhandlingssekretær Allan Andersen i 3F betragter kontrakten som så kritisabel, at han vil overveje at indbringe den for Trafikstyrelsen.

»Jeg vil gerne indstille ham til en tur i møllen hos Trafikstyrelsen, hvor de indkalder hans lønbilag- og ansættelseskontrakt, så må arbejdsmarkedets parter vurdere, om han overholder, de regler, man skal som arbejdsgiver. Hvis ikke, får han taget tilladelsen til at drive busvirksomhed,« siger forhandlingssekretær Allan Andersen til BT.

LÆS RASMUS JARLOVS SVAR PÅ KRITIKKEN HERUNDER: