Priserne på bus og tog er steget voldsomt i København under VK. S kræver stop for prisstigningerne.

Det er ikke bare blevet dyrt, men endog meget dyrt, at køre i bus og tog i hovedstadsområdet de seneste 10 år.

En ny undersøgelse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) viser, at priserne på den offentlige transport er steget med 52,3 procent under den nuværende VK-regering mod 19,6 procent under SR-regeringen fra 1993 til 2001.

Undersøgelsen kommer samtidig med diskussionen om Socialdemokraternes forslag om en såkaldte betalingsring om København.

Næstformanden for Socialdemokraternes folketingsgruppe, Mette Frederiksen kræver, at de store prisstigninger i den kollektive trafik nu stopper.

- Socialdemokraterne og SF ønsker i forbindelse med etableringen af en betalingsring i København at sikre langt billigere kollektiv trafik, sådan at det bliver meget billigere at bruge bus og tog.

- Vi vil blandt andet sikre én milliard kroner årligt til nedsættelse af taksterne i hovedstadsområdet, så månedskort bliver 40 procent billigere og klippekort 25 procent billigere, ligesom vi vil udbygge og investere væsentlig mere i den kollektive trafik, siger Mette Frederiksen.

De seneste 10 år er priserne på offentlig transport i hovedstadsområdet således steget med 4,3 procent om året i gennemsnit.

Det er dobbelt så meget som de generelle prisstigninger på forbrug i samme periode, mens bus- og togpriserne fulgte forbrugerpris-stigningerne i årtiet forinden.

For eksempel er en kontantbillet til to zoner i perioden fra 2001 og til 2011 steget med 84,6 procent fra 13 kroner og til 24 kroner.

Og hvor et klippekort til to zoner i 2001 kostede 85 kroner så er prisen i dag 140 kroner, eller en stigning på 64,7 procent.

Pensionisterne må også holde for: Et pensionistkort til alle zoner er de seneste 10 år steget med 87 procent fra 270 kroner og til 505 kroner.

/ritzau/