Konservative har fået øremærket 80 millioner kroner til nye parkeringspladser i København ved fordelingen af kommunens overskud. Det giver blandt andet 137 nye parkeringspladser ved Langebro.

Det skal være nemt – og faktisk nemmere – at være bilist i København.

Det er de Konservatives holdning, og det tog de med sig til forhandlingsbordet, da Københavns Borgerrepræsentation i går aftes skulle fordele et kommunalt overskud fra 2011 på hele 872 millioner kroner. Det skriver b.dk.

- Flere parkeringspladser var et ultimativt krav for os for at gå med i aftalen. Vi går rigtig meget op i at gøre hverdagen nemmere for københavnerne. Der skal være mulighed for at bo i København, hvis man har en bil, siger Rasmus Jarlov, gruppeformand for Konservative, til b.dk.

På det foreløbige budget er der to poster, der handler om fremtidig, forbedret parkering. Den ene post hedder ”parkeringspulje” på 61,5 millioner kroner. Den dækker blandt andet over et nyt parkeringshus ved Langebro med 137 nyoptegnede parkeringspladser. I samme post gemmer der sig også et nyt parkeringshus til 45 millioner kroner. Men det vides endnu ikke, hvor det skal ligge.

Den anden post hedder ”Pulje til nedlæggelse af parkeringspladser”. Og selv om det kan klinge af færre parkeringspladser, så er det ikke tilfældet. Det er penge afsat til for eksempel at nedlægge parkeringspladser i gadeplan, men til gengæld genopføre dem under jorden.

Konservative har en plan. Planen går ud på at bygge 5.000 nye parkeringspladser på fem år. For lige nu er forholdene for bilister ikke i orden, mener Rasmus Jarlov.

- I områder på Østerbro er der solgt flere parkeringslicenser, end der er parkeringspladser. Det svarer til at sælge flere biografbilletter, end der er sæder. Det er simpelthen ikke rimeligt, siger han.

Og Rasmus Jarlov lover, at de Konservatives krav om parkeringspladser ikke stopper her. For der er 10.000-vis af københavnere, der ikke kan få deres hverdag til at fungere uden bil. Behovet er stort.

- Vi kommer til at fortsætte med at kræve flere parkeringspladser. Vores opgave er ikke løst endnu, siger han.

Spørgsmål: Burde man ikke hellere tage miljøbrillen på og give pengene til offentlig trafik i stedet?

- Vi bakker også op om at udbygge den offentlige transport og forholdene for cyklister. Vi skal gøre trafikken nemmere i stedet for at lave forhindringer for folk ved for eksempel at lukke veje og nedlægge parkeringspladser. Vi vil meget gerne have, at der er flere, der bruger cyklen. Men vi synes, det er rigtigt at forbedre forholdene for bilister de steder, hvor det ikke er til gene for andre, siger Rasmus Jarlov.

Egentlig var skattelettelser den allerstørste mærkesag hos de Konservative, men det var kun de to mindste partier i Borgerrepræsentationen – Konservative og Liberal Alliance – der bakkede op om ideen om at give de 872 millioner kroner tilbage til borgerne i form af skattelettelser. Da forhandlingerne gik i gang, blev det krav opgivet mod til gengæld at få flere parkeringspladser og sløjfe lukkeordningen i byens institutioner.

De københavnske billister kan glæde sig til de nye parkeringspladser inden for et par år.