Det er de københavnske borgmestre, der har fejlet, når kommunens borgerrådgiver otte år i træk har fundet fejl og sjusk i sagsbehandlingen, mener de Konservative i København.

Det er den politiske ledelse i Københavns Kommune, der er slået fejl, når kommunens borgerrådgiver otte år i træk har kritiseret kommunen for omfattende fejl og sjusk i behandlingen af borgerne. Det mener lederen for de Konservative i Københavns Borgerrepræsentation, Rasmus Jarlov (K).

Han kritiserer de borgmestre, der har det øverste ansvar for kommunens forvaltninger.

»Københavns Kommune har meget højt sygefravær, høje administrationsudgifter og laver mange fejl i sin sagsbehandling. Den er kort sagt desværre ikke særligt godt drevet. Derfor håber jeg da også, at vælgerne tænker over, om de ønsker at genvælge de borgmestre, som har styret kommunen så dårligt,« lyder det i en pressemeddelelse fra Rasmus Jarlov.

Berlingske skriver lørdag, at københavnerne i 53,8 procent af deres klagesager over sagsbehandling i Københavns Kommune har fået medhold.

I de sager, som den uafhængige klageinstans, Borgerrådgiveren, af egen drift har undersøgt, bliver der konstateret fejl i 62,6 procent. Sådan har niveauet været, lige siden Borgerrådgiveren, der svarer til Folketingets Ombudsmand, blev etableret som institution i 2004, skriver Berlingske.

»Der kommer heller ikke til at ske noget fremover, medmindre borgmestrene virkelig forpligter sig til det. Derfor ønsker vi, at borgmestrene melder klart og offentligt ud, hvilke mål de tør opstille for næste valgperiode. Det er bidende nødvendigt, at der sker en forbedring, og det skal de turde at blive holdt op på,« lyder det fra Rasmus Jarlov.

Socialdemokraternes politiske ordfører, Ikram Sarwar (S), der ikke har borgmesteransvar, men som sidder med i kommunens økonomiudvalg, påpeger over for Berlingske, at Borgerrådgiverens rapporter kun omhandler godt 1.000 sager om året, hvilket svarer til under en procent af den samlede sagsbehandling.