»Mit indtryk er, at det her er toppen af isbjerget.«

Sådan lyder vurderingen fra en af landets førende islamforskere, Thomas Hoffmann. 

Han refererer til en række samtaletråde i lukkede Facebook-grupper til og for muslimer, som B.T. er kommet i besiddelse af.

Samtaletråde, som integrationseksperten Henrik Kokborg tidligere har fortalt, han mener, er et udtryk for en slags »selv-segregering,« der er en markant »barriere« for integrationen i Danmark.

Se islamforsker Thomas Hoffmann vurdere, hvilken betydning disse FB-samtaler kan have for integration i videoen her:

»De debatter vi ser i Facebook-trådene er også nogle, der finder sted mundtligt i de muslimske miljøer – og der er mange forskellige Facebook-grupper, og debatten er livlig,« lyder meldingen nu fra islamforsker på Københavns Universitet Thomas Hoffmann. 

Der er mange emner, der diskuteres i disse grupper. Fælles for dem er, at de handler om, hvordan - og hvorvidt - muslimer kan indgå i det danske samfund i overensstemmelse med deres islamiske værdier. 

Et eksempel på dette kommer fra en person, der i gruppen 'Religionen Islam' spørger, om det mon er i orden for en muslim at læse jura. 

Umiddelbart er svaret ja, ifølge kommentarsporet.

»Har mange muslimske venner i jurastudiet, som går op i deres deen (religion, red.) og læser jura. Vi har brug for muslimer, der læser jura, som kan tale muslimers sag, når regeringen angriber muslimers rettigheder. Så længe du anerkender, at sharia er overlegen, tror jeg, det er i orden, at du læser det,« svarer en ung gut eksempelvis. 

Det første Thomas Hoffmann hæfter sig ved her, det er, at der i Facebook-trådene er en stor efterspørgsel på religiøse autoriteter. 

»Det, som slår mig, det er, at der er en enorm sult efter en religiøs autoritet, der kan give et wild card til at gøre det ene eller andet – eksempelvis læse jura. Så man søger efter nogle religiøse autoriteter indenfor islam eller nogle autoritative tekster, der kan godkende eller afvise ens projekt.«

Ifølge Thomas Hoffmann afslører kommentarsporet også, at der er en bemærkelsesværdig strategisk tænkning på spil i Facebook-grupperne. 

»Der er en, der siger, at det er vigtigt, at vi har muslimske brødre og søstre, der i fremtiden kan repræsentere muslimer i retssager,« forklarer islamforskeren og tilføjer:

»Men svarerne kan også stikke i flere retninger i kommentarsporet. Der er en, der skriver, at hvorvidt man kan fungere som jurist i Danmark og være muslim, det afhænger af sagsforhold. Man kan godt tage nogle byggesager, er der en, der skriver, men man kan ikke forsvare en homo's ret til at være homo.«

Det er ikke kun jurastudier, der diskuteres i disse muslimske Facebook-grupper. Et andet eksempel omhandler, hvorvidt en muslimsk kvinde kan arbejde som SOSU. En person skriver således i et opslag:

»Er der nogle, der har kilder på, at vi muslimske kvinder ikke kan hjælpe ældre mænd i bad for eksempel på arbejde som SSA elev (Social- og sundhedsassistents-elev, red.). Jeg har bare lært, det var haram (forbudt, red.) men gad faktisk godt se kilder på det, så jeg kan videresige det.«

Af disse Facebook-samtaler fremgår det tydeligt, vurderer Hoffmann, hvor indgribende en religion, islam kan være i hverdagen. 

Han noterer sig også, at der gentagne gange i disse Facebook-grupper i kommentarsporene henvises til salafistiske hjemmesider. 

»Her er der tale om en meget konservativ inspireret islam, som ofte vil lægge meget vægt på, at muslimer ikke skal indrette sig så meget efter de nye samfund, de er i, for det er samfundet, der skal indrette sig efter islams regler. Man prøver også at distancere sig meget fra det ikke-muslimske samfund, fordi det er farligt for ens religiøse identitet og gruppeloyalitet,« fortæller Thomas Hoffmann. 

Administratorerne bag Facebook-grupperne 'Religionen islam' og 'Muslimske søstre' er ikke vendt tilbage på B.T.s henvendelse.