Lad os nu lade være med at være naive, slår B.T.s politiske analytiker Henrik Qvortrup fast. 

I fredags inviterede statsminister Mette Frederiksen (S) til et møde om, hvordan man kan forbedre vilkårene for småbørnsfamilier i Danmark. 

Men her udgjorde størstedelen af selskabet ikke eksperter og fagorganisationer, men i stedet seks store influencere, der til sammen har over en million følgere på Instagram. 

Det er der én indlysende grund til, fastslår B.T.s politiske analytiker Henrik Qvortrup. 

»Mette Frederiksen gør det ikke, fordi hun vil blive klogere. Hun vil lade som om, hun lytter til nogen, der kan gøre hende klogere,« siger han.

»Hun kunne have indkaldt ti eksperter, der faktisk havde faglig viden, eller nogle helt almindelige danskere med et heldagsjob. Men det ville folk jo ikke finde ud af.«

Blandt de influencere, der deltog i det timelange møde, var blandt andet momfluencere Christina Sander og Sofie Lindquist, som begge har lavet et opslag om mødet på Instagram.

Momfluencere er en type influencer, som tjener penge på at dele sit liv som mor på sociale medier. 

Derudover var fire repræsentanter til stede for forskellige interesseorganisationer, herunder generalsekretær for Red Barnet, Johanne Schmidt-Nielsen.

Er du småbørnsforælder og har et indspark til debatten? Så hører B.T. gerne fra dig. Skriv direkte til journalisten på emsh@bt.dk

På det sociale medie Reddit har flere forældre kritiseret mødet og påpeget, at influencerne lever et helt andet liv end den gennemsnitlige børnefamilie.

En meget valid pointe, fortæller Henrik Qvortrup. 

Henrik Qvortrup mener, at statsministerens gæster er valgt ud fra deres influencerstatus. 
Henrik Qvortrup mener, at statsministerens gæster er valgt ud fra deres influencerstatus.  Nicolas Tucat/AFP/Ritzau Scanpix

»Man kan jo spørge sig selv, hvad det lige præcis er, de her luksus-influencere ved om, hvordan det er at være småbørnsforælder,« siger han. 

Men flere af de her personer bruger jo hele deres liv på at fortælle om livet som småbørnsforælder. Kan de ikke have relevante input at komme med? 

»Jo, det kan de vel godt, ligesom alle mulige andre kan. Jeg køber bare ikke præmissen om, at de ved mere om at være småbørnsforældre, fordi de har en profil med mange følgere,« siger Qvortrup og fortsætter: 

»Jeg synes ikke, vi skal være naive. Hvis statsministeren alene ville blive klogere, var hun ikke så optaget af kun at invitere dem, der havde mange følgere.« 

Henrik Qvortrup påpeger, at mødet trækker en lige linje til andre situationer, hvor politikere forsøger at komme ind i varmen hos influencere. 

Blandt andet har man for halvanden uge siden set udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) i influenceren Rasmus Søndergaards livestream. 

Portræt af politisk redaktør på B.T. Henrik Qvortrup ved Christiansborg Oktober 2020
Portræt af politisk redaktør på B.T. Henrik Qvortrup ved Christiansborg Oktober 2020 Jon Wiche

»Politikerne forsøger i stigende grad at snige sig ind på influenceres platforme. Det er en vej ind i deres følgere – og dermed vælgernes – hjerter,« siger han. 

B.T. har spurgt Statsministeriet og Socialdemokratiet om, hvorfor man har valgt at invitere influencere til mødet fremfor almindelige børnefamilier. 

I et skriftligt svar understreger familieordfører for Socialdemokratiet, Trine Bramsen, at rundbordssamtalen blot er ét af flere elementer i arbejdet med familielivet.  

'Samtidig er det vigtigt at få input fra børnefamilierne selv. Derfor var en række influencere, som deltager i debatten om rammerne for børnefamilier i Danmark, ligeledes inviteret med til samtalen,' skriver hun. 

En af deltagerne, Emil Kondrup, sagde i et interview med Radio IIII mandag morgen, at han ser sig selv »som et tvivlsomt mandat« i den samtale.  

B.T. har spurgt Socialdemokratiet i forlængelse af hans udtalelse, hvorfor det netop var disse influencere, der blev inviteret – og om deres store platforme spillede en rolle.

Partiet er ikke vendt tilbage på henvendelsen.