'Danmarks mest omfattende infrastrukturplan nogensinde.«

Sådan blev regeringens nye infrastrukturplan præsenteret ved dagens pressemøde, hvor transportminister Benny Engelbrecht, finansminister Nicolai Wammen og indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Bek deltog.

Her er de mest centrale pointer, som blandt andet omfatter et nyt sommerrejsepas.

Der afsættes 106 milliarder kroner til kommende projekter, der løber frem mod 2035. Med nuværende projekter løber det op i 160 milliarder kroner.

Der afsættes flest penge til asfalt til motorveje. Der oprettes for eksempel en tredje forbindelse over Limfjorden. Det skal ske gennem en motorvejsforbindelse, der går vest om Aalborg over øen Egholm, og det skal aflaste den tunge trafik, der er på de nuværende forbindelser.

Motorvejsnettet udvides flere steder. Herunder fra Regstrup til Kalundborg, så der er motorvej hele vejen fra København til Kalundborg. Herudover laves motortrafikvejen mellem Allerød og Hillerød om til motorvej.

En ny tunnel, der skal gå forbinde E45-motorvejen og Aarhus Havn.

500 millioner kroner afsættes til nye ladestationer til elbiler.

To milliarder kroner afsættes til forbedringer af og nye cykelstier. 2022 bliver cyklens år, når Tour de France også kommer til Danmark.

Der skal investeres massivt i jernbanenetværket, så rejsetider kan mindskes landet over. Målet er blandt andet en rejse på en time mellem København og Odense. Herudover afsættes der også penge til forbedringer af togstationer og overvågning, og så skal midlerne også sikre billigere billetter i fremtiden.

Et sommerrejsepas, der ligesom sidste sommer skal sikre at flere danskere rejser herhjemme. 399 kroner for otte sammenhængende dage, hvor man frit kan rejse i Danmark. For unge bliver det 299 kroner, og børn under 12 kan rejse gratis.

Regeringen indkalder nu partierne til forhandlinger, og så er håbet, at en endelig plan kan præsenteres inden sommerferien.