Da nyheden kom frem om, at der var fundet undervisningsmateriale med tekster om martyrer, Jihad og billeder af geværer på den muslimske friskole Nord-vest Privatskole i København, var der en, der ikke var spor overrasket.

Henriette Hesselmann, der var lærer på skolen fra dens start og tre år frem.

Overfor BT løfter hun sløret for et parallel-samfund, hvor Koranens bud er vigtigst, hvor sex og kys er bandlyst og hvor mennesket ikke nedstammer fra aberne, men er skabt af Allah.

»Undervisningsbøger om natur og teknik blev fjernet, fordi børnene ikke måtte se billeder af nøgne mennesker. Når vi havde geografi, nægtede de at skrive ordet Israel, fordi de ikke anerkender landet. De går heller ikke ind for demokrati. De måtte ikke se Hollywood-komedier, hvor folk kysser. Hvis vi kom forbi en bus, hvor der var en reklame med et billede af bryster, holdt børnene sig for øjnene. Der er typisk en, der starter, og så følger de andre efter, for at vise, at de er lige så rettroende,« siger Henriette Hesselmann.

Viden om universet og menneskets og jordens udvikling, skulle børnene heller ikke beskæftige sig med.

»Evolution er en forkert tankegang for dem. De mener ikke, at mennesket har udviklet sig fra dyr, men er skabt af Allah, som beskrevet i Koranen,« siger hun.

Ifølge Islam skabte Allah universet, Jorden og mennesket på seks dage, og efter skabelsen tog Allah sæde på sin trone. Mennesket blev skabt af ler og blod, som Allah pustede liv i, og det første menneske var Adam.

Berlingske kunne for nylig afsløre, at Styrelsen for Undervisning og Kvalitet 21. juni fandt mistænkeligt undervisningsmateriale om martyrer og jihad i et kopirum på Nord-Vest Privatskole.

På en side i en af bøgerne er der et billede af en mand, der sigter med et maskingevær. Billedteksten lyder:

»Du har skudt og ikke ramt, men Gud har ramt.«

På samme side er en tekst med overskriften »Afsted til jihad alle fremtidens unge.«

Jihad har flere betydninger, men betyder blandt andet hellig krig.

Henriette Hesselmann har ikke set den type papirer, mens hun arbejdede på skolen, men er ikke overrasket.

»Meget foregik på arabisk, og det gik udenom mig. De havde mange lektier for med koranlæsning, og sommetider stod en mand og råbte af dem på arabisk i skolegården. Jeg ved ikke, hvad han sagde,« fortæller Henriette Hesselmann, der forsøgte at råbe myndighederne, andre folkeskolelærere og Undervisningsministeriet op - uden held.

Hun var med fra skolens start i 2004 efter at hun var blevet fyret fra Iqbal Internationale skole - også i Nordvest-kvarteret. Henriette Hesselmann var oprindeligt en ildsjæl, der troede på, at man kan bygge bro mellem Islam og det danske samfund med dialog. Noget hun ikke tror på længere efter tre år med muslimsk undervisning tæt inde på kroppen.

»Jeg var nok for dansk til Iqbal Internationale skole. Jeg havde nogle elever, der spurgte, hvad AIDS var. Det forklarede jeg dem, og de var fuldstændig rystede. De havde aldrig hørt om sådan noget,« siger hun.

»Da jeg blev spurgt om jeg ville være med til at starte Nord-Vest Privatskole, syntes jeg stadig, det lød spændende. Jeg troede på, at vi kunne danne bro mellem børnenes baggrund og det danske samfund. Det var naivt, og siden er jeg blevet desillusioneret. Vi skulle skabe en kultur og gradvist var der flere ting, vi skulle overveje. For eksempel hvilke udflugter, børnene måtte komme på og hvilke undervisningsmaterialer, vi måtte bruge. Engang var vi på Rådhuspladsen, og en pige i 3. klasse sagde: »Hvor er der flot her.« Hun have aldrig været uden for nordvest-kvarteret. Til sidst følte jeg ikke, jeg have nogen dialog med skolens leder Mohamad al-Abd.«

»Selv om det er ni år siden, jeg var der, virker det ikke som om, noget har ændret sig. Mohamad al-Abd vil gerne give indtryk af, at det er brobyggeri, men det er ren facade. Det er et parallelsamfund. Jeg vidste ikke, der fandtes sådan en virkelighed i Danmark med så strenge regler og så tætte skodder til resten af samfundet.«

Henriette Hesselmann og en kollega skrev masser af læserbreve, men de blev ikke trykt.

»Vi prøvede at råbe myndighederne op. Vi skrev et brev til undervisningsminister Bertel Haarder (V) om, at pigerne ikke fik svømmeundervisning, at vi ikke havde alle undervisningsmaterialer til rådighed, at børnene lever i parallelsamfund og at det bliver svært at integrere dem i det danske samfund. Vi fik svar om at ministeriet ville tage kontakt til skolen, men det ændrede intet.«

»Vi skrev læserbreve til alle store danske aviser, men ingen af dem blev trykt. Min kollega skrev en bog, som blev købt af Politikens forlag, men aldrig udsendt. Jeg blev interviewet i fagbladet Folkskolen, men ingen kommenterede på det, og ingen tog det op. Det er en lukket verden. Selv folk i skolemiljøet har ikke haft blik for, hvad der sker. Jeg tror, folk var bange for at blive kaldt racister, hvis de pegede på, at der er et problem.«

»Jeg tror, det er sådan på mange muslimske friskoler, og jeg mener, det er et stort problem. Det er synd for børnene. De bliver taget som gidsler. De kan ikke forstå hvorfor, de ikke må gå til svømning eller i biografen. Skolerne bør fratages fratages statsstøtte. Det kan ikke være statens opgave at finansiere disse skoler,« siger Henriette Hesselmann.

BT har forgæves forsøgt at få en kommentar fra skolens ledelse. Berlingske har givet ledelsen på Nordvest Privatskole flere dage til at svare på, hvordan lærebøgerne er blevet brugt på skolen, og hvordan skolen forholder sig til indholdet. Men bestyrelsen og ledelsen har ikke ønsket at udtale sig på nuværende tidspunkt. Det er heller ikke lykkedes BT at få en kommentar fra tidligere undervisningsminister Bertel Haarder.