Forsvaret er »på en mission« for at få flere til at søge officersuddannelsen.

Derfor har de investeret i en podcastserie på tre afsnit med komiker Christian Fuhlendorff for at reklamere for uddannelsen. Prisen for de tre afsnit er 413.000 kroner.

Podcasten og ikke mindst pengene, der er brugt på den, afføder både kritik og undren fra Forsvarets egne rækker. Alligevel er en marketingschef i Forsvarsministeriets Personalestyrelse tilfreds med podcasten.

Caspar Stefani er officer i hæren og har offentligt kritiseret podcasten. 

»Jeg bliver efterladt med et indtryk af, at man ikke tager Forsvaret alvorligt nok, når man bruger en komiker som vært for en rekrutteringspodcast,« siger Caspar Stefani, der også er tidligere folketingskandidat for Konservative.

»Det sender et mærkeligt signal, som om det i sidste ende ikke er dødsens alvor, det vi laver til daglig.«

På podcastens coverbillede kan man se Christian Fuhlendorff gøre honnør med tre fingre mod tindingen. En hilsen, man oftest forbinder med spejderne.

Billedet er faldet Caspar Stefani for brystet, og på det sociale medie X skriver han til billedet: »Det her giver mig lyst til at græde.« 

Han uddyber over for B.T.:

»Jeg er rimelig stolt over mit arbejde. Jeg er stolt over de opgaver, som Forsvaret løser, og de opgaver de har løst i mange år. Det er som om, det er for sjov det hele med den der spejderhonnør. Man giver ikke honnør uden hovedbeklædning (altså en baret på hovedet, red.).«

Caspar Stefani var i Afghanistan som kampsoldat for Danmark i 2012. Privatfoto
Caspar Stefani var i Afghanistan som kampsoldat for Danmark i 2012. Privatfoto
Vis mere

Forsvaret oplyser, at de 453.000 kroner er gået til »konceptudvikling, projektstyring, alle produktionsudgifter, rettigheder, evaluering, løbende delinger på Christian Fuhlendorffs platforme samt udgifter til annoncering på Facebook og Instagram.«

Af de 453.000 kroner er 40.000 af dem brugt på annoncer på Instagram og Facebook.

Caspar Stefani mener, at pengene kan bruges bedre.

»Jeg er jo ikke ekspert i rekruttering eller kampagner, men det lyder godt nok som et højt beløb. Det lyder som en del penge,« siger han og fortsætter:

»Der mangler jo penge til ammunition og alt muligt. Jeg er med på, at der er et budget, men jeg synes, det lyder som mange penge for en podcast. Det er klart, at jeg godt kunne finde andre steder, man kunne bruge den slags penge.«

Ifølge Stefani har Forsvaret større udfordringer med fastholdelse af medarbejdere end med rekruttering. 

B.T. har foreholdt Forsvarsministeriets personalestyrelse og Christian Fuhlendorff kritikken. Fuhlendorff har ingen kommentarer. 

I en skriftlig kommentar skriver Mikkel Jørnvil Nielsen, der er marketingschef i Forsvarsministeriets Personalestyrelse:

»Mange i målgruppen ved, at der findes en officersuddannelse – men meget få ved noget om, hvad den egentlig indeholder. I vores kampagne hjælper Christian Fuhlendorff med at skabe interesse og indsigt. Han går til sagen med en humoristisk og nysgerrig vinkel – så fra start ved han ikke noget og har sine forestillinger – men ved at møde dygtige og dedikerede kollegaer, bliver han og lytterne klogere. Og det er nogle respektfulde og gode snakke, han har med dem, han møder.«

»Hvis vi skal gøre os forhåbninger om at fange målgruppens interesse, er vi nødt til at gøre noget, der skiller sig lidt ud. Vi går i den proces meget højt op i at samarbejde med mennesker, der både kan tilføre kant og nysgerrighed – og samtidig viser en respekt og en grundlæggende forståelse for den alvor, der er en del af at være i Forsvaret.«

Om honnøren skriver han.

»Christians spejderhonnør udtrykker fint det kreative koncept. Han står ikke i uniform eller lader som om, han er soldat. Han er på vej ind i en ny verden på en kreativ og sjov måde. Det respektfulde ligger i de gode samtaler og hans evne til at få vores dygtige kollegaer til at fortælle deres gode historier.«

Andre læser også