Tanken bag inklusion er, at folkeskolen skal være for alle børn.

Målet er derfor, at færre børn modtager specialundervisning, og flere børn inkluderes i den almindelige undervisning med de nødvendige støtteforanstaltninger.

Ifølge lov om ' inklusion af elever med særlige behov i den almindelige undervisning', skal elever, der har behov for mindre end ni timers (á 60 minutter) ugentlig støtte, have støtten i en almindelig folkeskoleklasse.

Før loven om inklusion trådte i kraft(i 2012) modtog 5,6 pct. af alle børn i folkeskolen specialundervisning i specialklasser og på specialskoler.

I 2015 er målet, at det er 4 pct. af børnene.

Det betyder, at 10.000 af de børn, der i dag går i specialklasser eller på specialskole, skal inkluderes i den almene folkeskole. Det svarer til ca.

et barn i hver tredje klasse.

De børn, som har behov for specialundervisning i specialklasser og på specialskoler, skal fortsat have det tilbudt. wib Kilde: uvm. dk.