Det går helt skævt med den nye inklusionslov på skoleområdet, viser ny rapport, og derfor har Enhedslisten kaldt undervisningsministeren i samråd.

Det er stærkt problematisk, at den nye inklusionslov, der skal sende flere elever fra specialundervisningsområdet over i normalområdet, medfører store besparelser på skoleområdet.

Det mener Enhedslisten på baggrund af en ny undersøgelse fra Danmarks Lærerforening, og partiets folkeskoleordfører Lars Dohn har derfor kaldt undervisningsminister Christine Antorini (S) i samråd om sagen.

Lars Dohn understreger, at det var meningen med inklusionsloven, at frigivne ressourcer fra specialundervisningsområdet skulle komme normalområdet til gavn, og at Antorini har lovet at gribe ind, hvis implementeringen af lovforslaget gik skævt i forhold til intentionerne.

Og implementeringen går langt fra efter planen ifølge undersøgelsen fra Danmarks Lærerforening:

Serviceniveauet på skoleområdet forringes næste år i knap hver tredje kommune, den specialpædagogiske indsats uden for normalklassen forventes forringet i knap hver tredje kommune, og støtten til elever med særlige behov, der undervises i normalklassen, forventes forringet i hver fjerde kommune.

- Folkeskolen kan ikke løse de store udfordringer, den står over for, og blandt de største udfordringer i øjeblikket er det med inklusionen. Det er en del af forklaringen på, at et stigende antal elever søger mod privatskoler, og det er jo med til at udhule kommunernes økonomi. Der skal en helt anden medicin til, hvis inklusionen skal lykkes, siger Lars Dohn til Berlingske Nyhedsbureau.

Inklusionslov blev vedtaget i foråret og implementeret i indeværende skoleår. Den betyder, at de elever, der modtog mindre end ni specialtimer om ugen ikke længere formelt modtager specialundervisning - det gælder knap 49.000 elever.