Hvis Venstre udvander klimamålet i energiaftalen, vil Enhedslisten stramme den kommende aftale for landbrug og transport.

Kort før målstregen i de højspændte energiforhandlinger advarer Enhedslisten de borgerlige partier. Det kommer til at gå ud over landbruget og transportsektoren, hvis Venstre og de Konservative blokerer for etableringen af en havvindmøllepark ud for Jyllands vestkyst, lyder det fra Enhedslistens energiordfører, Per Clausen.

- Vi kan komme i den besynderlige situation, at regeringen laver en energiaftale med den borgerlige regering, der er så dårlig, at vi bliver nødt til yderligere at lægge pres på landbrug og transportsektoren for at skaffe de sidste CO2-reduktioner hjem, siger Per Clausen til Berlingske.

Advarslen falder samtidig med, at klima- og energiminister Martin Lidegaard (R) i aften gør et forsøg på at lande en energiaftale med Venstre og de Konservative, der måske efterfølgende kan få tilslutning af Enhedslisten. Den skal reducere Danmarks CO2-udledning med 35 procent frem mod 2020.

Men én af de største knaster er VKs krav om at udskyde den ene af to havvindmølleparker, indtil der er sikkerhed for regeringens besparelser på energiområdet. Det vil udhule CO2-målsætningen. Hvis det sker, vil Enhedslisten simpelthen øge kravene tilsvarende til den efterfølgende klimaaftale, som efter planen skal bringe Danmarks samlede CO2-reduktion op på 40 procent i 2020. Og Enhedslisten har noget at have truslen i. En aftale med krav til landbrug og transportsektoren kan regeringen meget vel komme til at skulle lave med sit støtteparti.

- Hvis Venstre er så optaget af i energiaftalen at please landbruget, så kan det komme tilbage til dem som en boomerang. Vores udgangspunkt er, at vi klarer, hvad vi kan på energiområdet, og så tager vi resten bagefter i en klimaaftale og en klimalov, lyder advarslen fra Per Clausen.

Den melding kalder de Radikales energiordfører for direkte »farlig for forhandlingerne«.

- Der ligger ikke nogen revolver på bordet, forsikrer den radikale Rasmus Helveg Petersen, der insisterer på, at energiaftalen og en kommende aftale om landbrug og transport ikke skal kædes sammen. Selv om de ifølge regeringsgrundlaget tilsammen skal levere CO2-reduktionen på 40 procent.

Faktisk er målet i 2020 blot »en milepæl«, der ikke er hugget i granit, mens det er en reduktion på 100 pct. i 2050, der er »endemålet«, siger Rasmus Helveg Petersen.

- Og hvis der er noget proces, der gør, at vi ved at nå lidt kortere tidligere, kan nå lidt længere senere, så er det det samme. 40 procent i 2020 er en milepæl, det er ikke et mål, siger Rasmus Helveg Petersen til Berlingske.