Statsministerens bud på en folkeskolereform er langt fra visionært nok, lyder reaktionen fra organisationen Danske Skoleelever.

- Min vision er en folkeskole, hvor alle børn lærer mere.

Sådan sagde statsminister Helle Thorning-Schmidt (S), da hun tirsdag talte ved åbningen af Folketinget. Her understregde hun, at regeringens mål med en ny folkeskolereform er en skole, hvor børn og lærere er mere sammen, og hvor børnene får mere undervisning.

Organisationen Danske Skoleelever er dog ikke begejstret for udspillet. Der er allerhøjst tale om en god start, for reformen er langt fra visionær nok, erklærer formand Vera Rosenbeck.

- Vi værdsætter statsministerens forsøg på at styrke fagligheden i skolen ved at give flere timer til lærernærvær og til dansk og matematik. Vi mener dog, at vi bliver nødt til at sigte bredere, hvis vi skal lave en folkeskolereform, der reelt set gør en forskel for eleverne, siger hun i en kommentar til dagens åbningstale.

For Danske Skoleelever handler det om at gøre skolen til en del af samfundet, der forbereder eleverne til deres videre liv, gør dem fagligt stærke og motiverer dem til at lære mere.

- Folkeskolen må aldrig blive en isoleret institution uden kontakt til det omkringliggende samfund, da den er en byggeklods i vores samfund. Derfor bør samfundet også blive en integreret del af skolen - det er det, vi forstår ved praksisnær undervisning i en helhedsskole, siger Vera Rosenbeck.

Danske Skoleelever har tre bud på, hvordan man skaber en helhedsskole med inddragelse af samfundet, hvor dannelse og elevmotivation er nøgleord. Der skal inddrages flere faggrupper som undervisere i folkeskolen, indføres flere valgfag og forskes i, hvordan elevinddragelse styrker elevernes kompetencer og lyst til at gå i skole, lyder det fra elevorganisationen.