Enhedslisten støtter Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) i prioriteringerne af den offentlige transport frem for at finde finansiering af motorveje.

Både interesseorganisationer og oppositionspartier kritiserer i dagens udgave af Jyllands-Posten transportminister Henrik Dam Kristensen (S) for at have et for ensidigt fokus på at forbedre den kollektive trafik på bekostning af blandt andet motorvejsprojekter.

Ministerens prioritering er dog helt korrekt, siger Enhedslistens miljøordfører, Per Clausen.

- Grundlæggende har vi jo brug for at få styrket den kollektive trafik for at få flyttet transporten væk fra vejene, så det afgørende er at fastholde det fokus på, at det er det, det handler om, siger han.

Ifølge FDM koster det årligt i omegnen af otte milliarder kroner i tabt arbejdstid, at bilister holder i kø til og fra arbejde - og det alene i hovedstadsområdet. Derfor giver det kun god mening af finde midlerne til at realisere de allerede planlagte udvidelser af blandt andet Køge Bugt Motorvejen og Helsingørmotorvejen, lyder det. Den vurdering er Per Clausen ikke enig i.

- Hvis vi får gods over på skinner og mennesker over i den kollektive trafik, så løser vi jo de trængselsproblemer, der er på vejene - også på lang sigt. Hvis vi udvider vejene, så ved vi, at der i løbet af ganske kort tid vil være andre steder, hvor der kommer et nyt flaskehalsproblem, siger han.

I alt er trafikprojekter for 27 milliarder kroner landet over sat på standby af transportministeren. Det er ikke en beslutning, Per Clausen begræder. Faktisk opfordrer miljøordføreren den socialdemokratiske minister til at holde fokus på den kollektive trafik så længe som muligt.

- Vi kan transportere langt flere mennesker og langt mere gods betydeligt billigere og med betydeligt mindre miljøpåvirkning, hvis vi fortsat satser på en udbygning af den kollektive trafik, siger Per Clausen.