Lyt til artiklen

Mandag bragte Ekstra Bladet en historie om, at K-formanden, Søren Pape Poulsen, sidste år gik imod myndighedernes coronaanbefalinger under en rejse.

Men nu trækker avisen i land.

Ekstra Bladet har således undskyldt til Søren Pape for at bringe en artikel med forkerte oplysninger.

Søren Pape Poulsen rejste i juli 2021 til Den Dominikanske Republik, da landet var et såkaldt 'orange-land' som følge af coronasituationen på daværende tidspunkt.

I mandagens artikel skrev Ekstra Bladet, at Pape derved ikke fulgte myndighedernes anbefalinger om ikke at rejse.

Borgere, der var færdigvaccineret, var dog undtaget for rejsevejledningerne. Det var Pape – og han brød således ingen regler.

Udenrigsministeriet er siden vendt tilbage til Ekstra Bladet og har bekræftet, at Pape var undtaget for rejsevejledningerne. Det gjorde de ikke i første omgang, skriver avisen.

»Men det er stadig vores ansvar, og derfor beklager vi og laver en rettelse i den første historie og bringer samtidig en ny historie med sagens rette sammenhæng,« siger Knud Brix, chefredaktør hos Ekstra Bladet, til eget medie.

Ved en Google-søgning kan man da også finde frem til den pressemeddelelse, som Udenrigsministeriet sendte ud gennem Ritzau 30. april sidste år.

Heri skriver ministeriet følgende:

'Udenrigsministeriet vil i rejsevejledningerne således ikke fraråde færdigvaccinerede og deres medrejsende børn under 18 år samt tidligere smittede personer med fast bopæl i Danmark at rejse til orange lande og regioner.'

'Disse rejsende bør dog, ligesom blandt andet erhvervsrejsende, fortsat være opmærksomme på, at der kan være betydelige indrejserestriktioner på rejsemålet'.

Rejsevejledningerne var gældende fra 1. maj 2021.