Socialdemokraterne kickstarter i dag annoncekampagnen »Det Danmark, du kender«. DF-retorik, lyder det fra flere eksperter i politisk kommunikation.

»Det Danmark, du kender«.

Ordene var de sidste i statsminister Helle Thorning-Schmidts (S) nytårstale forleden – og det er ordene, der slår tonen an i den omfangsrige annoncekampagne, som Socialdemokraterne lancerede fredag aften, skriver Berlingske.

»Jeg kan ikke få alle problemer til at forsvinde, men du kan være sikker på, at jeg vil passe på det Danmark, du kender,« lyder statsministerens første sætning i de store annoncer, der blandt andet er at finde i lørdagens Berlingske og på det sociale medie YouTube.

Ifølge direktør Per Rystrøm fra kommunikationsbureauet Operate forsøger Socialdemokraterne utvetydigt at gå efter DF-vælgerne.

»Det er et helt klart segment, man går efter, når man bruger ordene »Det Danmark, du kender«. Deres pointe er, at det ikke kun er hos DF, man kan få den nationale tryghed, det kan man også hos dem,« vurderer han.

Samtidig kan ordene tolkes som en udstrakt hånd fra Socialdemokraterne og Helle Thorning-Schmidt til de vælgere, der har forladt partiet i vrede.

»Formålet er også at få lukket foreståelseskløften til de vælgere, der har forladt partiet. Prøve at skabe sympatifortællingen og en forklaring på, hvorfor hun har gjort, som hun har gjort, ligesom hun gjorde det i nytårstalen,« siger Per Rystrøm.

Jon Kiellberg, politisk analytiker og kommunikationsrådgiver i Kiellberg Kommunikation, mener, at kampagnen er med til at dele retorikken mellem regeringspartierne.

»Vi har de Radikale, som har lanceret det ene reformprogram efter det andet, og så står Socialdemokraterne nu for den anden del. De står for velfærds- og tryghedsprogrammet,« siger han og kommer ligeledes ind på bredsiden til Dansk Folkeparti:

»Kampagnen kører videre ad det spor, vi så i nytårstalen. Det handler om hårdere krav til indvandrere, omsorg og velfærd, de ældre, samt ikke at stå alene med sygdomme. Det er helt klart DFs banehalvdel,« vurderer han.

På Copenhagen Business School vurderer lektor Sine Nørholm Just, der blandt andet forsker i retorik og politisk kommunikation, at Socialdemokraterne med den nye kampagne kaster sig ind i kampen om at definere, hvad danskhed er.

»Det er et forsøg på at sige, at det Danmark, du kender, og underforstået, det Danmark, du elsker, er det, vi (Socialdemokraterne, red.) repræsenterer. Det er ikke det Danmark, som DF, Venstre eller Konservative ønsker. I politisk retorik er velfærdsstaten og danskheden meget ofte flettet ind i hinanden, og det er altså retten til at definere, hvordan de to er forbundne, som Socialdemokraterne nu prøver at sætte sig på,« siger hun.

Er en så omfattende kampagne så et fingerpeg om, at valgkampen fløjtes i gang lige om lidt? Nej, ikke nødvendigvis, påpeger Per Rystrøm fra Operate:

»Undersøgelser viser, at så snart valget er udskrevet, så tror vi ikke meget på det, politikerne siger. Derfor er det normalt at køre en stor kampagne op til, at der udskrives valg. De er altså ved at gøre klar til, at de kan trykke på knappen, men det betyder ikke, at der bliver udskrevet valg på tirsdag,« siger han.

Heller ikke politisk analytiker Jon Kiellberg mener, at kampagnen lægger op til et snarligt valg.

»Valget er ikke lige rundt om hjørnet. Annoncen spiller meget på tryghed, fællesskab og solidaritet, og var vi tættere på en valgkamp, ville retorikken være mere uforsonlig, personlig og hård, og den ville spille mere over på Venstres halvdel,« vurderer han.