Statsminister Mette Frederiksen (S) har efter mange år skiftet frisure og slået sit hår ud.

Men det er ikke det eneste nye greb, statsministeren gør brug af.

Også på sociale medier har Mette Frederiksen pludselig fået en ny stil.

Og spørger man Troels Johannesen, der er ekspert i kommunikation og sociale medier, fungerer den nye stil godt.

»Mette Frederiksen prøver med en ny stil på Instagram, hvor hun forsøger at tale lidt mere til et yngre segment, end hun tidligere har gjort,« siger Troels Johannesen om et opslag fra statsministeren, som har tiltrukket sig meget opmærksomhed - og tusindvis af likes - de sidste par dage.

I opslaget tager Mette Frederiksen fat på en række kommentarer til hendes hårstil fra sociale medier og laver såkaldte 'memes' på baggrund af dem.

»Jeg har slået håret ud. Det er ikke gået ubemærket hen. Og sammenligningerne er mange. Tak for alle jeres kommentarer. Både de sjove. Og særligt de søde,« skriver hun i opslaget.

Selvom Mette Frederiksens nye stil på Instagram fungerer godt, mener Troels Johannesen, at man skal passe på med at tillægge en ny frisure og en tilhørende ny stil på sociale medier for stor politisk betydning.

»Det er jo ikke sådan, at hår og opslag på Instagram vinder valg. Men hun er blevet kendt og berygtet for at være sådan lidt uptight og magtfuldkommen. Og der synes jeg, at det her med, altså bogstaveligt talt, at slå håret ud, det fungerer godt,« siger Troels Johannesen og fortsætter:

»Sammen med den her form for 'meme'-kommunikation på sociale medier, som særligt unge benytter sig af, tror jeg faktisk, at det giver hende en positiv effekt. Hun inddrager brugerne i sin kommunikation, og det er en god måde at interagere med dem, der følger hende. Også dem, der nogle gange kritiserer hende. Det er godt fundet på.«