Selvom du er tilmeldt "reklamer nej tak", kan du ikke undgå at få politikernes valgspam i din postkasse.

Føtex, Bilka og Netto kan du undgå, når du er tilmeldt reklamer nej tak-ordningen, men klistermærket forhindrer ikke, at bunker af valgspam fra de forskellige politikere havner i din postkasse.

Mange danskere oplever i disse dage, at deres brevkasser bliver fyldt med brochurer, postkort og andet valgmateriale fra politikerne, der som i enhver valgkamp ønsker befolkningens opmærksomhed.

Materiale fra politiske partier er nemlig ikke omfattet af reklamer nej tak-ordningerne, der er aftalt mellem Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet samt udgivere og distributører af reklamer.

- Over 600.000 husstande er tilmeldt reklamer nej tak, så der kan være rigtig mange danskere, der sidder derude og undrer sig over, at de får "reklamer" fra Løkke eller Thorning. Men politikerne har videre rammer for deres markedsføring end almindelige erhvervsdrivende, siger chef for Post Danmark Privatkunder, Eva Malene Hartmann.

Brevkasser stopfyldt med valgmateriale vil altså med stor sandsynlighed blive en realitet frem mod valgdagen den 15. september. Blandt andet fordi fysisk reklame fanger modtagernes opmærksomhed i langt højere grad end eksempelvis digital kommunikation.

- Undersøgelser viser, at information, der lander i folks brevkasser, står meget stærkere både som døråbner og relationsskaber og har en langt højere effekt end digital kommunikation, der nemt drukner i det overload af banner- og facebookannoncer, som danskerne hver dag udsættes for, siger Eva Malene Hartmann.

Helt nøjagtigt er 23 procent af de danske husstande tilmeldt reklamer nej tak. Information fra stat, regioner og kommuner, materiale fra politiske partier, velgørende organisationer og kirkeblade er ikke omfattet af ordningen.

Det samme gælder information af almen samfundsmæssig interesse, for eksempel hvis vandværket lukker for vandet i en periode.

/ritzau/