Det er faldet mange for brystet, at discountkæden Lidl har fjernet et kors på et billede på en emballage til kædens græske yoghurt.

En af dem er Dansk Folkepartis europaordfører, Kenneth Kristensen Berth.

»Jeg synes, det er helt ved siden af. Begrundelsen, man kommer med, holder ikke vand. Man siger, at man gerne vil være neutrale i religiøs forstand, men man kan også se en moské på nogle produkter. Det har man ikke fjernet. Det virker på mig meget entydigt, som om man bare vil af med korsene,« siger han.

På emballagen ses et karakteristisk billede fra Santorini. I front ses en kirke med en blå kuppel – hvor der på toppen engang var et kors. Det er sidenhen redigeret væk – ifølge den tyske tv-station RTL fra samtlige emballager uanset sprog.

Og det kan man simpelthen ikke tillade sig, mener Kenneth Kristensen Berth.

»Det er manipulation af virkeligheden og udtryk for, at man voldfører historien. Når man gerne vil bruge flotte billeder fra Santorini, burde man selvfølgelig ikke redigere kors væk. Hvis Lidl var et medie, ville det her jo minde om Jeppe Nybroe-sagen, siger han med henvisning til sagen, hvor den daværende DR-korrespondent berettede, at danske soldater var på vej ud af Irak for sidste gang. Problemet var, at de i virkeligheden var på vej ind i det krigshærgede land.

Kenneth Kristensen Berth mener, at Lidl er dobbeltmoralske, når kæden vil af med kristne symboler på emballagerne og samtidig tillader ansatte at bære religiøs hovedbeklædning.

»Der må sidde en kulturradikal tumpe på Lidls hovedkontor i Tyskland, som har lavet en kæmpe brøler her. Jeg er glad for, at der er så mange, der protesterer, for det kan måske få en virksomhed, der gerne vil tjene penge til at genoverveje om det nu også er smart,« siger han.

På Lidls danske hovedkontor oplyser kommunikationsmedarbejder Henriette Vinkel, at kæden arbejder på sagen.

»Vi er i kontakt med vores internationale hovedkontor og er ved at undersøge nærmere, hvordan det har kunnet lade sig gøre, og hvad der skal ske fremover,« siger hun.

Lidl har tidligere beklaget, at emballagen ikke er udtryk for noget 'bevidst statement' – og at al feedback tages seriøst i det fremtidige design af emballager.