Dansk Folkeparti har fået Facebook til at koge over af kommentarer omkring en hund, der er blevet billedmanipuleret ind i et billede af en stor og glad familie i en ny annoncekampgane. Og nu erkender partiet, at de har brugt et billedbehandlingsprogram til at klippe hunden ind i billedet.

»Der er da vist nogle, der er misundelige på vores glade kampagne! Det er en supersød hund! Men ja, en fotomodel, og ja, den er fotoshoppet ind,« siger pressechef i Dansk Folkeparti, Søren Søndergaard.

Annoncen hænger rundt på togstationer med teksten 'Vores Danmark - der er så meget, vi skal passe på'.

I Dansk Folkepartis nye kampagne har partiet desuden klippet en hund ind på billedet af en familie. Amatøragtigt, kalder BTs billedredaktør det. Foto: Privatfoto: Sabrine Haenschke Dam.
I Dansk Folkepartis nye kampagne har partiet desuden klippet en hund ind på billedet af en familie. Amatøragtigt, kalder BTs billedredaktør det. Foto: Privatfoto: Sabrine Haenschke Dam. Foto: Sabrine Dam
Vis mere

Det fik tirsdag blogger og debattør Rasmus Brygger til at skrive følgende på Facebook.

»Dansk Folkeparti har lanceret en fin ny kampagne. Men det eneste, jeg kan tænke på, er, hvor akavet den stakkels mini-DF'er holder om sin photoshoppede Golden Retriever,« skriver han.

Og annoncen fik BTs billedredaktør Kristian Djurhuus til at udbryde.

»Der er ikke noget unormalt i manipulationer med billedmateriale til annoncer, men det er usædvanligt, at det er så amatøragtigt lavet.«

Men det er DFs pressechef slet ikke enig i.

»Enhver ved, at hunde er vældig svære at få til at sidde stille til fotografering. Menneskerne er glade danskere, medlemmer af DF. Men på FB dyrker misundelige, triste mennesker jo brok. Trist nok. For dem. Vi er glade for kampagnen og budskabet og synes ikke, den er amatøragtig,« siger Søren Søndergaard.