»Jeg tager det med et glimt i øjet. Det skal der også være plads til,« lyder Dansk Folkepartis reaktion på enstorstilet annoncekampagne med ’ros’ til partiet i flere danske aviser.

»Kære Dansk Folkeparti – vi skylder jer en stor og oprigtig Tak for opbakning til nye tekniske afgifter, som fremover vil give flere danskere adgang til dyre luksusbiler.«

Sådan skriver Interdan Leasing, der forhandler luksusbiler som Audi, BMW og Porsche, i en helsides annonce i blandt andet Politiken, Berlingske og Jyllands-Posten tirsdag.

Annoncen har vakt opsigt på de sociale medier. Blandt andet har TV2-journalisten Hans Redder bemærket rosen, der kommer fra lidt uventet kant.

Inderdan-koncernen, havde i 2016 et overskud på 209 mio. kroner og er blandt de største bilforhandlere i Danmark. Ejerfamilien er den stenrige familien Bruun.

Rosen virker derfor usædvanlig, men Dansk Folkepartis skatteordfører René Christensen er nu ret sikker på, at annoncen er yderst ironisk ment.

»Det er selvfølgelig en joke, og de er sure,« siger René Christensen.

Ifølge DFeren skal forklaringen findes i regeringens skatteudspil, hvor den foreslår at indføre en flad registreringsafgift på 100 procent på personbiler, hvilket vil gøre op med den nuværende registreringsafgift, hvor afgiften for personbiler er på 105 procent op til 106.600 kroner og 150 procent for den del af bilens pris, der overstiger de 106.600 kroner.

De dyreste biler vil dermed falde mest i pris, hvis regeringen kommer igennem med forslaget.

Dansk Folkeparti foreslår derimod et opgør med registreringsafgiften ved at indføre en såkaldt teknisk baseret afgift. Tekniske specifikationer som vægt, CO2-udledning og sikkerhed skal i stedet afgøre størrelsen på afgiften.

»Det er klart, at de dyreste biler kommer til at lide under det, fordi de selvfølgelig er tungere og mere miljøbelastende.« siger René Christensen med henvisning til de tungeste og hurtigste biler.

Så det er ikke DF-politik, at almindelige danskere skal have råd til dyre luksusbiler?

»Nej, for os er det vigtigt, at vi får bedre og billigere biler. I øjeblikket bliver der også solgt mange mikrobiler. Det er ikke fordi, det er dårlige biler som sådan. Men når man kigger på de tekniske specifikationer, kan de til gengæld ikke så meget, når det kommer til miljø og sikkerhed. Vi vil gerne have, at danskerne kan komme op i Golf-klassen. Og der er en teknisk afgift god,« siger René Christensen.

Koncerdirektør i Interdan Bil, Kenneth Hansen, er dog uenig med René Christensen i, at dyre luksusbiler vil blive særligt ramt af Dansk Folkepartis forslag.

»Annoncen er selvfølgelig sendt af sted med en stærk ironisk undertone. Så det har René Christensen ret i. Men vi er ikke sure. Annoncen er vores indspark til de kommende forhandlinger om registreringsafgiften. Vores ærinde er at få nuancerne med. For vi deler ikke Dansk Folkepartis udlægning af, at de dyreste biler vil lide under en teknisk afgift på biler, fordi de er tungere og mere miljøbelastende,« siger han.

Så I er uenige med Dansk Folkeparti i, at det vil ramme de dyreste biler, hvis man erstatter registreringsafgiften med en afgift, der bygger på tekniske specifikationer som vægt, CO2-udledning og sikkerhed?

»Politikerne snakker meget om de her tekniske afgifter. Man kigger meget mod Norge, som for en del år siden indførte en teknisk afgift baseret på CO2-udledning og vægt. Men ser man på, hvordan den norske model vil påvirke de danske priser, ser vi, at den ikke vil påvirke afgifterne på mikro- og minibilsegmentet. Det er trods alt biler, der henvender sig til 45 procent af markedet. Der vil være en svag rabat på mellemklassen også kaldet Golf-klassen. Men til gengæld ser vi nogle store besparelser på bl.a. Mercedes-Benz og BMW, altså luksusbilerne. Så det er ikke sandheden, at de store biler vil blive straffet.«

Kenneth Hansen tilføjer, at tre af de fem mest solgte bilmærker i Norge er såkaldte premium-mærker. BMW er det tredjemest solgte mærke, Mercedes-Benz det fjerde mest solgte og Volvo det femte mest solgte.