Det er ikke nok, at der med folkeskolereformen bliver større fokus på dygtige elever. Der er også brug for en mentalitetsændring, så det bliver i orden at kunne noget, mener DF, efter en ny undersøgelse viser, at dygtige elever bliver mobbet.

Dygtige elever keder sig enormt i timerne, og mange af dem bliver mobbet. Derfor gør de sig bevidst mindre dygtige. Det viser en ny undersøgelse fra Dansk Industri (DI) og Danske Skoleelever ifølge Berlingske.

For Dansk Folkepartis undervisningsordfører, Alex Ahrendtsen (DF), er det desværre ikke nyt at høre. Sådan har det været i mange år, fortæller han:

»Det er nedslående, at der ikke er sket nogen forandring i den kultur,« siger han.

Den nye folkeskolereform, der træder i kraft til august, forsøger at gøre vilkårene bedre for de dygtige elever ved eksempelvis at give bedre muligheder for at holdopdele eleverne. Men det er ikke nok, mener Alex Ahrendtsen:

»Det afgørende er, at lærerne, eleverne, forældrene og skolerne tager hånd om de dygtige elever og siger »det er i orden at være dygtig« i stedet for kun at tænke på de elever, der har det svært. Og det kræver altså en kultur- og mentalitetsforandring. Det skal være i orden at kunne noget. Vi skal vi være stolte af dem, der kan noget,« siger han.

Berlingske skriver søndag, at undersøgelsen fra DI og Dansk Skoleelever viser, at halvdelen af de dygtige elever mister lysten til at gå i skole, fordi de ikke bliver udfordret. Samtidig oplever næsten hver tredje af dem at blive mobbet, fordi de er dygtige. Og mere end hver tredje har med vilje gjort sig mindre dygtig i skolen, fordi de synes, at det er ubehageligt at være dygtig.

Også professor Niels Egelund, der er leder af Center for Strategisk Uddannelsesforskning ved Aarhus Universitet, peger på, at problemet ligger i kulturen ude på skolerne. At det er usmart at være klog. At de kloge kan klare sig selv. Og den kultur kan blive svær at gøre op med, mener professoren:

»Det er noget, der ligesom Janteloven ligger dybt i den danske kultur. Det er jo ikke særlig »in« at være stræber i skolen og at lave sine lektier og fortælle, at man får 12,« siger han til Berlingske.