Amnesty International ønsker obligatorisk undervisning i menneskerettigheder i danske folkeskoler og på læreruddannelserne.

For børn i svenske folkeskoler er FNs menneskerettigheder obligatorisk lærdom i samfundsfag og historie. I Norge gælder det i samfundsfag, historie og norsk. Og i Finland er de skrevet ind i skolernes målsætning.

Men i Danmark er FNs Verdenserklæring blot ét ud af 29 punkter i historiekanonen. Derfor forslår Amnesty International, at menneskerettighederne med den kommende folkeskolereform skal gøres obligatoriske i folkeskolen og på læreruddannelserne, skriver Berlingske.

- Den respekt om menneskerettigheder, der var så afgørende efter Anden Verdenskrig, skal bevares. Ellers har vi ikke det naturlige beredskab til at reagere på krænkelser mod menneskerettighederne – se bare på USAs såkaldte krig mod terror, hvor bekæmpelse af terrorisme blev vigtigere end at undgå tortur, siger Lars Normann Jørgensen, generalsekretær i Amnesty International.

Han støtter sig til en undersøgelse, som Amnesty International i 2009 lavede blandt elever på 8.-10. klassetrin: De fleste elever vidste, at menneskerettigheder fandtes, men de færreste kunne sætte ord på dem.

Samtidig henviser han til en Epinion-undersøgelse, der – som blev beskrevet i Berlingske mandag – viser, at hver femte dansker opfatter tortur som et nødvendigt onde. Set i forlængelse af tidligere undersøgelser er det en relativt stabil holdning. Den skal forklares med manglende viden om en grundlæggende menneskerettighed, mener Dignity – Dansk Institut Mod Tortur – som støtter forslaget fra Amnestys International.

Det samme gør Socialdemokraternes undervisningsordfører, Troels Ravn.

- Jeg kan sagtens se idéen i at styrke undervisningen i menneskerettigheder, når vi snart skal revidere de fælles mål for folkeskolens indhold. Det er oplagt og naturligt at indarbejde menneskerettighederne i samfundsfag, dansk og/eller historie, siger han.

Venstres Karen Ellemann er først og fremmest overrasket over, at forslaget ikke var en del af regeringens folkeskoleudspil, der blev præsenteret i sidste uge:

- Hvis regeringen kommer med et konkret forslag, går vi konstruktivt ind i forhandlingerne, siger hun.

Selv om Amnesty International peger på krænkelser af menneskerettighederne i Danmark – eksempelvis overdreven brug af isolationsfængsling – er det »skønhedspletter« på verdenskortet.

Og et væsentligt argument for at følge FNs anbefaling om undervisning i menneskerettigheder er ifølge Lars Normann Jørgensen, at mange danskere vil opleve krænkelserne som mindre fremmede og abstrakte:

- Stort set alle unge mennesker, som i dag er under uddannelse, vil komme til at beskæftige sig med noget globalt. Og de vil blive konfronteret med menneskerettighedskrænkelser på alle mulige og umulige måder.