Der er stigende trængsel, og det giver problemer i byerne.

Derfor vil Dansk Folkeparti have flere til at vælge tog og bus ved at gøre den kollektive trafik gratis.

Det skriver Jyllands-Posten. I første omgang skal tiltaget gælde i de fire største byer i landet, fortæller klimaordfører Morten Messerschmidt (DF).

- Regeringen har sagt, at den vil lægge rigtig meget fokus på at reducere CO2-udledningen fra transporten og varmesektoren.

- Jeg tror, at det vil være en bedre idé at satse på gratis kollektiv trafik end at satse ensidigt på el- og brintbiler, siger Morten Messerschmidt til Jyllands-Posten.

Ifølge Messerschmidt er det en måde at tænke klimaindsatsen ind i trafikplanlægningen.

Han vil nu bede transportminister Benny Engelbrecht (S) om nye beregninger af, hvilken klimaeffekt det vil have at gøre busser og tog gratis.

Messerschmidt mener, at mange i dag fravælger den kollektive trafik, fordi den er for dyr.

Teknologirådet kom i 2006 med en rapport om emnet, men her havde man ikke set på klimaeffekten, ligesom trafikken siden er steget voldsomt.

SF er positivt indstillet over for forslaget.

- Det kunne være interessant at indføre som forsøg. Men så skulle det måske være på de lange strækninger som toget fra København til Aarhus, der i dag er absurd dyrt.

- Inde i byerne er der i forvejen mange, der rejser kollektivt, og her kan man i stedet begrænse bilernes adgang, siger politisk ordfører Karsten Hønge (SF) til Jyllands-Posten.

Han er desuden skeptisk over for finansieringen af initiativet. DF vurderer, at det vil koste cirka fem milliarder kroner at gøre den kollektive trafik gratis.

De Radikale ser hellere, at man bruger penge på at lægge flere skinner og købe flere busser og tog, fortæller transportordfører Andreas Steenberg.

Hvis den kollektive trafik skal være gratis i de store byer, vil regningen sådan som tingene er skruet sammen i dag skulle deles mellem staten, kommunerne og regionerne, skriver Jyllands-Posten.

/ritzau/