Valget i går betyder blandt andet, at københavnerne får en ny Miljø- og Teknikborgmester. Det bliver Enhedslisten Morten Kabell der de næste fire år blandt andet skal styre trafikken i hovedstaden. Under sloganet 'Bilerne bagerst' har de i valgkampen gjort det klart, at de vil kæmpe for færre biler i byen og bedre offentlig transport.

På Enhedslistens egen hjemmeside kan man læse om, hvad den  nye borgmester ville gøre, hvis han havde frie hænder.

- Jeg ville etablere et letbanenet i København, gøre cykelstierne bredere og få fjernet de unødvendige biler i byen, skriver han på Enhedslistens hjemmeside.

Her til morgen fulgte han den udtalelse op med en facebookopdatering.

- Jeg vil hver eneste dag arbejde for at gøre København til en grønnere by, en by hvor den kollektive trafik og cyklismen er i fokus - og en by, hvor vi gør bilrum til byrum, skriver han på Facebook efter valgsejren.



Morten Kabells fokus på offentlig transport i stedet for biltrafik er ikke noget, der huer den borgerlige lejr i hovedstaden.

Københavns Kultur borgmester fra Venstre, Pia Allerslev, forudser fire sorte år for trafikanterne.  

- Fire år med Enhedslisten på Teknik- og Miljøområdet. Trist for Kbh. Og trist at De Radikale har lagt stemmer til, at et bilfjendsk og vækststoppende parti nu sidder på den post. Vi er mange, der undrer os og frygter for Københavns udvikling, skriver Pia Allerslev på Facebook.


- Det er rigtig ærgerligt, at de Radikale har foræret Enhedslisten Teknik- og miljøposten. Det bliver overhovedet ikke godt for bilisterne, siger Rasmus Jarlov.

Også hos de konservatives borgerlige kolleger Liberal Alliance er man ærgerlige på vegne af bilisterne.

- Vi er selvfølgelig meget kede af, at Morten Kabell, som Teknik- og Miljøborgmester, får 4 år til at gøre livet surt for billisterne i København, skriver Lars Berg Dueholm i en pressemeddelse.

Hos bilisternes interesseorganisation, FDM, ser man frem til at forhandle med den nye borgmester. Men de har også klare opfordringer til Morten Kabell. 

- De vil have bilerne bagerst, og det varsler jo ikke så godt som bilist. Men man skal huske, at man ikke kan løse de trafikale i København alene. Mange starter deres rejse uden for København. Så man skal have hele oplandet med, siger Torben Kudsk, afdelingschef i FDM.