Bølgerne går højt dagen derpå, og uudtalte beskyldninger om hykleri hænger tykt i luften efter et møde i Borgerrepræsentationen torsdag aften.

Her overrumplede De Konservative de øvrige partier med et medlemsforslag, der ikke oprindeligt var at finde på dagsordenen. Et lille forslag, der nu beskyldes for at være ren drilleri:

Skal kommunen meddele regeringen, at København ikke vil have nogen undersøgelse af en letbane til Brønshøj?

Nej, lød det fra et stort flertal af Borgerrepræsentationen, herunder fra Socialdemokratiets Laura Rosenvinge. Hun har som mærkesag at bekæmpe en letbane til fordel for en metrolinje til bydelen.

Jakob Næsager (Konservative). Kbh.s spidskandidater.
Jakob Næsager (Konservative). Kbh.s spidskandidater. Foto: Søren Bidstrup
Vis mere

Derfor undrer det De Konservatives Jakob Næsager, at Laura Rosenvinge ikke ville stemme for forslaget.

»Jeg kan ikke forstå, hvordan en undersøgelse af en letbane giver metro til Brønshøj. Derfor synes jeg, at det vil være mest fair, hvis vi meddelte regeringen, at vi ikke vil have den letbane. Det er spild af skattekroner at lave den undersøgelse,« siger han og fortsætter:

»Hvis der kommer en letbane, så kommer der ikke en metro. Det kan jeg lige så godt være ærlig og sige.«

Antyder du, at det er dobbeltmoralsk, når Socialdemokratiet og Venstre siger, at de kæmper mod en letbane til Brønshøj, men samtidig ikke vil stemme for at meddele regeringen, at man helt frasiger sig en letbane?

»Hvorvidt det er dobbeltmoralsk, må være op til socialdemokraternes og Venstres vælgere,« siger Jakob Næsager.

Larua Rosenvinge forklarer sit nej til forslaget:

»Der er sat penge af til undersøgelsen. Man kan ikke bare stoppe den. Vi vil i øvrigt gerne have den undersøgelse, fordi der indgår hurtigbusundersøgelsen (BRT).«

»Jeg vil gerne have en BRT-løsning (hurtigbusser i dedikerede og aflukkede vognbaner, red.) på Frederikssundsvej, fordi det giver en midlertidig bedre offentlig transport, indtil vi kan få finansiering af en metro på plads.«

Laura Rosenvinge. Foto: Københavns Kommune
Laura Rosenvinge. Foto: Københavns Kommune
Vis mere

Hvis man har som mærkesag at få metro til Brønshøj, er det så ikke nemt at sige, at ‘vi gider ikke have den letbane’, hvis det optimerer chancen for at få en metro på sigt?

»Analysearbejdet er jo allerede i gang.«

Men hvis man ved, man ikke skal bruge det analysearbejde, hvorfor så ikke bare skrotte det?

»Vi har en aftale og er forpligtet til at undersøge både BRT og letbane til Brønshøj. Jeg har fået indført, at vi har fået BRT-løsningen med i undersøgelsen. Det er det værn, vi har mod letbanen, fordi det giver et alternativ, som er langt billigere end letbanen, der vil betyde, at vi aldrig får en metro,« siger Laura Rosenvinge, der ikke har høje tanker om De Konservatives forslag.

»Det er, som om De Konservative lover at trylle en metrolinje op på to minutter. Konservative råber bare på metro og stiller drilleforslag om at skrive breve til regeringen,« siger hun og fortsætter:

»Jeg er godt træt af de politiske drillerier fra deres side af.«

Valgplakat for Jens-Kristian Lütken fra Venstre i København lørdag den 23. oktober 2021. Der afholdes kommunalvalg og regionsrådsvalg den 16. november 2021.
Valgplakat for Jens-Kristian Lütken fra Venstre i København lørdag den 23. oktober 2021. Der afholdes kommunalvalg og regionsrådsvalg den 16. november 2021. Foto: Kristian Djurhuus
Vis mere

Venstres Jens Kristian Lütken forklarer, hvorfor han stemte imod forslaget om helt at frabede sig en undersøgelse af letbanen, når Venstre ikke ønsker selv samme letbane.

»Vores holdning er klar, vi vil hellere have metro, men forundersøgelsen skal også belyse de negative konsekvenser – for eksempel hvad der sker, når man bygger en letbane gennem en bydel. Den holdning vi har i dag, vil vi gerne have en reel faglig belysning af. Så kan det også være, de skifter mening på Christiansborg.«