Det skabte voldsom debat, da en muslimsk lærer og kandidatstuderende nægtede at give Ida Auken hånden under et besøg på Christiansborg sidste år.
Nu blusser sagen op igen. Den samme mand, Hamze Sabri, har nemlig været med til at udarbejde en ny grundbog til læreruddannelsen – og det får endnu engang Ida Auken til at reagere.

Bogen 'Liv i skolen' udkom i sensommeren på forlaget Samfundslitteratur og bruges i faget Livsoplysning, som Auken selv var med til at oprette i forbindelse med reformen af læreruddannelsen i 2022.
Men hun er langt fra tilfreds med resultatet:
»Det var meningen med faget, at kristendommen skulle spille en afgørende rolle. Det gør den ikke,« siger hun til B.T.
Ifølge Auken er hendes bekymring fra sidste år derfor nu bekræftet:
»Jeg var kritisk over for, at en person med så lidt respekt for dansk kultur og ligestilling skulle være med til at skrive en bog om demokrati og livsoplysning. Nu har han så været med til at skrive en bog, hvor man forsøger at klemme kristendom helt ud af ligningen.«
Hamze Sabri har konkret bidraget til kapitel 2 med titlen »Livsoplysning - et fag bliver til« i bogen.
Her hæfter Ida Auken sig særligt ved et afsnit om kristendommen, som har titlen »Kristendomskundskab - nu efter kolon«.
Hun mener, at bogen i alt for høj grad hylder mulitkulturalismen - på bekostning af kristendommens betydning for Danmark, der bliver klemt i baggrunden.

Ifølge Berlingske har Sabri i en årrække været aktiv i Imam Ali Moskeen i København, hvor han ofte reciterer religiøse tekster.
Han har konsekvent afvist at udtale sig offentligt og blokerede B.T.s journalist på Instagram, da vi forsøgte at kontakte ham i forbindelse med denne artikel.
Auken tvivler på, at Sabri har været i stand til at adskille sin private tro og faglighed i bogen:
»Han tvang sin religion ned over mig, et andet menneske, på Christiansborg. Et tydeligere eksempel på, at man ikke kan finde ud af at skelne de to ting ad, finder man ikke.«
Alligevel afviser hun, at kritikken af hans bidrag til lærebogen handler om religion i sig selv:
»Selvfølgelig har vi religionsfrihed i Danmark. Men vi har ikke religionslighed – heller ikke i folkeskolen eller på læreruddannelsen.«
Derfor foreslår hun, at faget Livsoplysning må tages op til politisk debat igen:
»Det bliver vi nødt til, for den her bog er helt misforstået i forhold til den politiske aftale, vi lavede.«
Hovedforfatter til bogen og lektor Bjørg Bogisch fra Københavns Professionshøjskole afviser kritikken.
Hun understreger i en mail til B.T., at bogen fortrinsvis er forfattet af hende selv og kolleger, som »har årelang erfaring fra læreruddannelserne i København og Roskilde.«
Hun påpeger, at »vi« tidligere har skrevet en bog, som »har været brugt i 12 år i læreruddannelsen, og som aldrig har fået nogen form for kritik.«
»Ingen lærebog kan stå helt alene i et fag. Det kan LIV i SKOLEN heller ikke. Så hvis der er områder af faget, som Ida Auken finder underbelyst, så kan jeg berolige hende med, at vi læser mange andre tekster, artikler og kapitler fra andre bøger i faget.«
Bjørg Bogisch understreger, at multikulturalisme i bogen beskrives som et »normativt« begreb, der skal bruges til faglig analyse af de studerende.
Hun tilføjer, at beslutningen om, at kristendomskundskab står »efter kolon« i fagets titel, var en politisk beslutning, som forfattergruppen ifølge hende ikke havde indflydelse på.
