Mens fagforeningsgiganten 3F længe har afvist at give direkte partistøtte til sine historiske allierede blandt de røde politikere, har Socialdemokraterne haft andre økonomiske fordele ved et tæt samarbejde med Danmarks største fagforening. Det skriver Berlingske.

Op til det seneste kommunal- og regionsrådsvalg i 2013 fik Socialdemokraterne kontant rabat ved at købe sig ind i 3Fs store outdoor-kampagne. Berlingske har fået indsigt i dokumenter fra en virksomhed, der arbejder med annoncering. Her står 3F opført som »kunde« til en kampagne med outdoor-plakater på nordsjællandske togstationer, men ifølge dokumenterne var det ikke 3Fs egen kampagne, der prydede alle plakaterne.

I dokumenterne er det derimod tydeligt, at »motivet« på flere af plakaterne var valgplakater med Socialdemokratiske kandidater som den nuværende formand for Region Hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen (S), og Fredensborg-borgmester Thomas Lykke Pedersen (S). Også fotografier af plakaterne viser, at der er tale om socialdemokratiske valgplakater.

Nicolai Kampmann, kommunikationschef i 3F, afviser, at fagforbundet har ydet partistøtte til S-kandidaterne i form af betaling for deres annoncer, selv om det umiddelbart kan se sådan ud. I stedet forklarer han, at 3F indgik en såkaldt »storkundeaftale« med et mediebureau op til valget i 2013 om annoncer mod social dumping på udendørs plakatholdere over hele landet. Storkundeaftalen gjorde, at 3F kunne købe pladsen til en »billigere pris«, som han forklarer det.

»Så får vi en henvendelse fra Social-demokraterne om denne storkundeaftale. De spørger, om de må få den samme plads for den samme pris, som vi har fået. Det valgte jeg i det konkrete tilfælde at sige ja til,« forklarer Nicolai Kampmann, som af konkurrencehensyn ikke ønsker at fremlægge dokumentation for, hvor meget han har betalt for annoncerne, og hvor mange penge Socialdemokraterne har sparet på manøvren, ligesom han ikke vil fortælle hvor mange S-kandidater, der har været omfattet af aftalen.

Han forklarer dog, at der var tale om en landsdækkende kampagne, så socialdemokratiske regionsråds- og byrådskandidater over hele landet har kunnet købe sig ind på 3Fs annoncepladser til en mere favorabel pris, end de formentlig ellers ville have opnået.

Berlingske har forsøgt at få en kommentar fra Fredensborg-borgmester Thomas Lykke Pedersen (S) og regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S), men er via den Socialdemokratiske pressetjeneste blevet henvist til partisekretær Lars Midtiby. Han medgiver, at Socialdemokraterne har indgået det landsdækkende annoncesamarbejde med 3F, men afviser at man kan sammenligne det med traditionel partistøtte.

»Vi gør alt, hvad vi kan, for at få de bedste priser, og det kan man gøre ved at gå sammen med andre. Jeg mener ikke, at det på nogen måde har noget med partistøtte at gøre,« siger Lars Midtiby, som ikke ønsker at fortælle, hvor mange penge 3F har hjulpet Socialdemokraterne med at spare.

Spørgsmål: Men er det rigtigt, at I kan spare millioner af kroner på det her?

»Jeg siger ikke noget om de rabatter, vi har fået på enkeltkampagner,« siger han.

Ifølge en af landets førende eksperter i partistøtteloven er der ikke tale om den form for indirekte partistøtte, som i lovens forstand skal indberettes til myndighederne. Årsagen er, at 3F ifølge Nicolai Kampmann videresælger annoncepladsen til samme pris, som de selv erhvervede den til.

»Hvis Socialdemokraterne har hægtet sig på en aftale, så synes jeg ikke, at det er partistøtte. For at det kan betegnes som partistøtte, må det kunne påvises, at donoren – i dette tilfælde 3F <saxo:ch value="226 128 147"/> har haft en form for ekstraudgift, som de ikke ellers ville have haft, og det synes jeg ikke, at der er tale om her,« siger Jørgen Albæk Jensen, juraprofessor på Aarhus Universitet, som også havde sæde i det netop afsluttede ekspertudvalg om samme emne.

Spørgsmål: Men kan rabatten ikke omregnes til kontanter?

»Hvis det er en kampagne, som 3F under alle omstændigheder ville have kørt, så er det svært at sætte det sådan op. Det er også svært at sige, om ikke Socialdemokraterne selv kunne have forhandlet sig til en lignende aftale som storkunde hos de pågældende medier,« siger han.

Annoncesamarbejdet har dog formentlig udgjort en kærkommen økonomisk håndsrækning for S-kandidaterne under valgkampen. Sagen spiller sig således direkte ind i de forestående forhandlinger om øget åbenhed i partistøtteloven. De borgerlige partier modtager samlet set markant flere penge i kontante betalinger fra private interessenter end Socialdemokraterne, SF og Enhedslisten.

Men de borgerlige partier mener, at regeringen med sit forslag til nye og mere åbne regler om politiske sponsorater gør det mindre attraktivt at donere direkte kontante beløb, mens det ikke nødvendigvis ligger i korterne, at økonomiske samarbejder af mere indirekte karakter mellem for eksempel fagbevægelsen og politiske partier vil blive genstand for mere gennemsigtighed.

Der er i forvejen klare regler for, at indirekte støtte som for eksempel betaling af valgmateriale, lån af biler og lokaler samt betalte mandskabstimer skal regnes som partistøtte. Det er noget, som alle Folketingets partier i dag nyder godt af, men som meget sjældent kommer for dagens lys. Forud for de politiske forhandlinger foreslår Dansk Folkeparti, at også denne type annoncesamarbejder skal være en del af parti- støtteloven.

»Værdien af det her er meget stor for Socialdemokraterne, fordi prisen ville være meget højere, hvis de skulle købe sig ind solo. Det kan godt dreje sig om millioner af kroner,« siger DF-gruppeformand Peter Skaarup (DF).

»Det her er også partistøtte i vores øjne, og det bør indgå i en aftale om partistøttereglerne,« fortsætter han.

Regeringens ekspertudvalg har i sin 414 sider lange rapport foreslået, at man i loven bør præcisere, hvilke naturalieydelser der skal anses som partistøtte. Økonomi- og indenrigsminister Morten Østergaard (R) er ikke afvisende over for DFs forslag.

»Jeg vil blot opfordre Dansk Folkeparti til at tage alle eksempler med, når vi efter påske skal drøfte partistøttereglerne. Så lover jeg at møde op med et åbent sind,« siger han.

BNB