100 sølle gram!

Det var det, der kostede Kevin Magnussen en niendeplads i USA's Grand Prix, da han blev diskvalificeret for at have brugt 100 gram brændstof for meget i sidste weekends løb i USA. I Formel 1-reglerne lyder det, at man ikke må bruge mere end 105 kilo brændstof under et løb, og hvis man gør, bliver man diskvalificeret. Men er det en helt tosset regel?

Det spørgsmål forsøger de to racerkørere Ronnie Bremer og Mikkel Mac blandt andet at svare på i anden episode af B.T.s podcast K-Magazine.

K-Magazine er B.T.s nye podcast, der handler om Kevin Magnussen og Formel 1. Her går vi tæt på den danske racerkører og kigger nærmere på store og små temaer og begivenheder fra den store Formel 1-verden. Hent podcasten her eller hør den herunder.

I anden episode af K-Magazine kommer vi også forbi den store vinder i USA, Kimi Räikkönen, der tog sin første sejr, siden han vandt Australiens Grand Prix i 2013. For hvordan er det mon at være andenkører på de to største hold i Formel 1, Ferrari og Mercedes, som det er tilfældet for Kimi Räikkönen og hans landsmand Valtteri Bottas?

Og så dykker vi dybere i de kommende ændringer for den kommende sæson i Formel 1, hvor man blandt andet ændrer reglerne om de 105 kilo brændstof til 110 kilo.

Men har det reelt nogen betydning, når bilerne samtidig får forbedret aerodynamik?

100 sølle gram kostede Magnussen

»Desværre kørte vi i dag Formel Brændstofbesparelse i stedet for Formel 1.«

Sådan reagerede Kevin Magnussen på Twitter oven på diskvalifikationen i USA. Sådan er reglerne, og Magnussen brugte 100 gram brændstof mere end de 105 tilladte kilo. Men rammer Kevin Magnussen hovedet på sømmet i sin diskrete kritik af reglen? Burde man i stedet gå tilbage til 'de gode gamle dage'? Det diskuterer Ronnie Bremer og Mikkel Mac, der begge er kritiske over for reglen om de 105 kilo brændstof.

»Det er ens for alle, men samtidig synes jeg også, det er ærgerligt, at der er så meget med det brændstofbesparelse, fordi vi skal virke så grønne hele tiden,« siger Mikkel Mac blandt andet.

»Det tager toppen af Formel 1 i mine øjne.«

Stine Braunschweig, vært på podcasten K-Magazine, har i denne udgave besøg af racerkørerne Ronnie Bremer og Mikkel Mac.
Stine Braunschweig, vært på podcasten K-Magazine, har i denne udgave besøg af racerkørerne Ronnie Bremer og Mikkel Mac. Foto: Bax Lindhardt
Vis mere

Også Ronnie Bremer ser store problemer i reglen om den tilladte mængde brændstof:

»Det er fuldstændig tåbeligt, at de kun må bruge 105 kilo brændstof,« siger han og fortsætter.

»Det er nok tiltænkt, at det skal gøre det lidt spændende, men jeg tror, det har den modsatte effekt.«

Ronnie Bremer foreslår, at man burde gå tilbage til dengang, hvor man havde flere pitstop og blandt andet måtte tanke undervejs. Det ville skabe en større spænding.

»Jeg ved ikke, hvorfor de er så bange for det med tankningen. Historisk set, ja, der har været et par gange, hvor bilerne er brudt i brand, men motorsport er farligt, og så mange gange er det heller ikke sket.«

»Desværre kørte vi i dag Formel Brændstofbesparelse i stedet for Formel 1.« Sådan reagerede Kevin Magnussen på Twitter ovenpå diskvalifikationen i USA. For sådan er reglerne, og Magnussen brugte 100 gram brændstof mere end de 105 tilladte kilo.
»Desværre kørte vi i dag Formel Brændstofbesparelse i stedet for Formel 1.« Sådan reagerede Kevin Magnussen på Twitter ovenpå diskvalifikationen i USA. For sådan er reglerne, og Magnussen brugte 100 gram brændstof mere end de 105 tilladte kilo. Foto: Dan Istitene
Vis mere

Du kan lytte til anden episode af K-Magazine her i artiklen eller hente podcasten i iTunes - husk at abonnere på den for at få alle afsnit. I anden episode får du Ronnie Bremers og Mikkel Macs bud på, hvad man burde gøre i stedet for reglen om de 105 kilo tilladte brændstof, der kostede Kevin Magnussen vigtige point i USA.