Presset på de sociale medier vokser på Nykredit. Finansgiganten skal tage sig i agt, vurderer eksperter

En såkaldt shitstorm fyger på de sociale medier. For hvis Nykredit og Totalkredit troede, at de kunne liste et stille gebyr ind ad brevsprækken hos kunderne, så tog de fejl.

Med nu knap 12.000 medlemmer har Facebook-gruppen ’Kritiske interessenter i Nykredit og Totalkredit’ i den grad erklæret krig mod det, de kalder ’gebyrgribbene’ i kreditforeningerne.



Det sker efter de breve, som Nykredit og Totalkredit tidligere på ugen sendte ud til 470.000 af deres kunder. Her stod der, at bidragssatserne vil stige, og boligejerne kan altså se frem til en årlig ekstraregning. Altså kan disse boligejere se frem til en årlig ekstraregning. I flere tilfælde vil den regning lyde på op mod 8.000 kr.

Mediestorm


Det har affødt en regulær mediestorm på Facebook. Utilfredse kunder har bl.a. sablet Nykredit ned på Trustpilot, hvor selskabet i skrivende stund har 0,7 stjerner ud af 10 - et udtryk for meget lav kundetillid.



Men stifterne af Facebook-gruppen stopper ikke her. De har oprettet foreningen og hjemmesiden Fair bidragssats, som vil samle de utilfredse stemmer.

»Vi står stærkere sammen, end hvis vi er en flok enkeltstående mennesker, som råber i øst og vest,« siger Anders Sandbjerg Larsen, der er en af initiativtagerne.



Ifølge forsker i sociale medier ved Roskilde Universitet Mads Kæmsgaard Eberholst skal realkreditinstitutterne tage det her alvorligt. mener, at det vi ser nu, er en mobilisering af den digitale verden, som bliver omsat til virkelighed. Derfor skal Nykredit og Totalkredit altså ikke ånde lettede op endnu. Man skal nemlig ikke underkende, at når enkeltsager bliver mobiliseret på sociale medier som Facebook, så kan det betyde noget:

»Folk føler sig uretfærdigt behandlet, og det kan være udslagsgivende for forretningen. Vi har tidligere set eksempler på virksomheder, som er havnet i shitstorm på sociale medier, hvor man kunne aflæse det i deres årsregnskab,« siger Mads K. Eberholst og henviser til Jensen’s Bøfhus.



Jensen’s Bøfhus løb forrige år ind i en storm på de sociale medier efter et retsopgør med en lille fiskerestaurant fra Nordjylland. Restaurantkæden vurderer selv, at det kostede millioner på bundlinjen. Helt så galt mener Thomas Bigum, der også er ekspert i sociale medier, ikke at det kommer til at gå, men at Nykredit og Totalkredit godt vidste, at de ville »få på mulen for denne sag.

»Nykredit og Totalkredit skal tage bestik af situationen, men de har ikke det store at frygte. Ofte tænker virksomhederne: nu har vi en shitstorm, og nu går det ad helvede til – men det stopper igen,« siger Thomas Bigum.



BT har også talt med Thomas Bigum, der har specialiseret sig i sociale medier. De to eksperter er enige om, at protestgrupper, underskriftsindsamlinger og dårlig omtale ikke umiddelbart er det farlige i en sag som denne, men omtalen og omfanget kan fange politikernes interesse.

»Så er det en ny og helt anden dagsorden. Og bliver det først alene er nok til at ændre ved systemet. Hvis det rigtigt skal batte noget, så skal politikerne tage det op. Her hjælper de sociale medier med at mobilisere folket, og hvis stemmerne bliver store nok, så forplanter de sig også på den politiske dagsorden,« vurderer Mads K. Eberholst.

»Man skal ikke underkende de sociale mediers magt, men det betyder ikke, at bidragssatserne bliver ændret med et trylleslag i morgen,« siger Mads K. Eberholst.

Bank går imod


Koncernchef i Nykredit og Totalkredit Michael Rasmussen skriver i en mail til BT, at han godt kan forstå, at man som kunde i Nykredit og Totalkredit er frustreret over bidragsstigningen.

Han forklarer, at Nykredit bliver mødt med en række kapitalkrav fra internationale myndigheder, som de skal leve op til.

»Lige nu fokuserer vi på at være i dialog med vores kunder og forklare, hvorfor bidragsforhøjelsen er nødvendig,« skriver Michael Rasmussen.

Kommunikationsdirektør i Nykredit, Trine Ahrenkiel, tilføjer, at det er en sag, som de tager meget alvorligt:

»Vi er meget bevidst gået ind i den her debat med maksimal åbenhed og fokus på dialog, fordi vi mener, at vi har – og skylder – en reel forklaring. Den vil vi især gerne give vores kunder, og det forsøger vi at gøre på tværs af platforme: På Facebook, til møder rundt i landet og i andre medier. Det har mange af vores kunder heldigvis opdaget,« skriver Trine Ahrenkiel.



Arbejdernes Landsbank - der er en af Totalkredits samarbejdspartnere - gik i går direkte imod planerne om stigning i bidragssatserne. Det skriver tv2.dk.

Banken lover nu de af deres kunder, der har lån hos Totalkredit, en bonus, der stort set svarer til det, de skal betale ekstra i bidragssatser.

Bonussen vil blive udbetalt en gang årligt og vil gælde alle typer lån undtagen det mest risikable - F1 lån uden afdrag.