Bankbosser løfter lidt af sløret for, hvordan din bank bliver i fremtiden.

Videomøder, betaling med mobiltelefonen og gebyr på kontanter. Det bliver om få år virkeligheden i den danske bankverden, hvor din smartphone bliver din nemmeste adgang til banken.

Danmarks største bank, Danske Bank, lancerer i dag det nye kundeprogram, hvor kunderne opdeles i forskellige grupper, og fra september afkræves nogle kundegrupper abonnements-betaling. Det er første skridt i den udvikling som den danske banksektor gennemgår i disse år.

Danskere med hang til kontanter i lommen skal f.eks. berede sig på, at det kan blive dyrere. Det er nemlig i bankernes klare interesse at minimere mængden af kontanter, da det både er dyrt, besværligt og farligt at have med kontanter at gøre. Derfor arbejder bankerne målrettet på at udnytte de teknologiske muligheder til det yderste.

Kontantløst samfund

- Vi vil se en stor teknologisk integration, så det f. eks. bliver muligt at betale med sin mobiltelefon. I takt med den teknologiske udvikling, og at man kan bruge sin mobiltelefon, så tror jeg på, at samfundet bliver mere kontantløst, siger Ken Adrian, privatkundechef i Nordea Danmark.

Fremtidsforsker ved Center for Fremtidsforskning, Jesper Bo Jensen, der i flere år har beskæftiget sig med den finansielle sektor, spår, at fremtiden for bankerne byder på flere grundlæggende forandringer, der udspringer af ny teknologi og et opgør med, at alle kunder er lige meget værd.

- Vi vil om fem til ti år se mere af det, som Danske Bank er i gang med. De, der har specialbehov for at afhente og indlevere kontanter, vil komme til at betale for det. På den anden side vil de gode kunder få bedre vilkår, fordi de ikke længere skal betale for de dårlige kunder, siger Jesper Bo Jensen.

I dag kan BT løfte lidt af sløret for, hvad bankbosserne i storbankerne Nordea og Danske Bank har i støbeskeen, når det gælder fremtidens bank.

Og mobiltelefonen vil spille en hovedrolle i fremtidens bank. Den næste generation af bank-mobil-apps vil indeholde flere funktioner i form af betalings-enheder og video, så det bliver muligt at holde møder med sin bankrådgiver fra sofaen. Danske Bank er i gang med at udvikle video-delen, der skal kunne bruges via telefon, tablet og computer:

- Man kan se et billede af sin rådgiver, og kunderne kan følge med i det rådgivningsmateriale, som vi har forberedt forud for mødet. Det er noget, vi tror på, siger Jan Svarre, der er chef for personal banking i Danmark i Danske Bank.

Antallet af filialer vil også skrumpe ind i takt med, at videomøder og mobilbanking bliver mere udbredt. I Danske Bank har man arkitektfirmaer i gang med at tegne fremtidens ‘rådgivningscentre’, der bliver placeret uden for byerne og som sandsynligvis bliver kontantløse.

Rådgivningsfilialer

- Frem mod 2015 forventer vi at have ca. 40 pct. færre filialer på tværs af de lande, vi er repræsenteret i. Om det tal vil være lidt højere eller lidt lavere for Danmark, er endnu ikke endeligt fastlagt. Vi har planlagt etablering af ca. 80 af de nye rådgivningsfilialer frem mod 2015, hvoraf 30-40 forventes placeret i Danmark, siger Jan Svarre.

Hverken Nordeas Ken Adrian eller Danske Banks Jan Svare kan svare på, om det i fremtiden bliver dyrere eller billigere at være bankkunde.