Den romantiske sol- og dykkerferie i Mexico fik en ualmindelig kedelig start - og slutning! - for den 39-årige dansker Christopher Prang og hans tyske kæreste, da de for en måned siden skulle rejse fra Berlin til Cancun og derfra ud på bounty-øen Isla Mujeres.

Allerede på den første del af rejsen - en sviptur fra Berlin til Frankfurt med Air Berlin den 3. august - bortkommer deres bagage. Som planlagt flyver de videre med et andet flyselskab, betryggede om at Air Berlin eftersender bagagen hurtigst muligt. Men dagene går, og først den 8. august kommer bagagen frem til lufthavnen i Cancun.

»Vi bruger en hel feriedag på at hente bagagen. Vi spilder tid og penge. Vi har brugt over 4.000 kroner på at hente bagagen, dyre telefonopkald til bagageservice i Tyskland og på tøj og toiletartikler. Det er selvfølgelig slemt, men det værste er, at da vi sender en klage til Air Berlin med krav om at få kompenseret vores udgifter som følge af den forsinkede bagage, får vi at vide, at selskabet ikke kan behandle klagen, fordi det er gået i betalingsstandsning. Det kan simpelthen ikke være rigtigt!« siger Christoffer Prang.

Men jo, det kan det desværre, fastslår Vibeke Myrtue Jensen, miljø- og transportpolitisk rådgiver i Forbrugerrådet Tænk, med henvisning til, at Air Berlin gik i betalingsstandsning den 15. august.

»Air Berlin kan ikke svare anderledes. Når man er i betalingsstandsning har man to muligheder: Enten går man konkurs, eller også lykkes det at genoptage normal drift. Hvis Air Berlin går konkurs er det i praksis meget svært at få erstatning for bagage, så vil hans erstatningskrav sandsynligvis ikke bliver imødekommet af konkursboet, da andre og større kreditorer sandsynligvis vil have forrang,« siger hun og uddyber:

»Men hvis Air Berlin går tilbage til almindelig drift igen, kan kunden stadig gøre sit krav gældende, for så skal selskabet behandle hans klage og erstatningskrav efter gældende regler. Man skal dog være forberedt på, at det kan tage lang tid, før pengene er tilbage.«

Christopher Prang forsøger i sin klage at påberåbe sig de internationale flypassagerrettigheder i den såkaldte Montreal-konvention. Men heller ikke her er der støtte at hente.

»Den er efter vores vurdering kun gældende for flyselskaber i normal drift,« siger Vibeke Myrtue Jensen.

Hun fraråder i samme åndedrag, at man køber billet med Air Berlin.

»Man kan risikere at gå helt glip af sin rejse, fordi selskabet kan ende med at gå konkurs kort før ens planlagte afgang, og så kan det være umuligt at få alternative billetter.«

Air Berlin har fortsat sine fly i luften. På forsiden af flyselskabets hjemmeside fremgår det nu under en rød advarselstrekant, at selskabet ikke udbetaler kompensation i øjeblikket.