Oliemarkedet er bogstaveligt talt ved at blive oversvømmet. De kraftigt faldende oliepriser er godt for væksten i Danmark – men kan også være et sygdomstegn for verdensøkonomien.

Den globale priskrig, hvor blandt andre USA og Canada har taget kampen op mod de mellemøstlige producenter, har fået udbuddet til at vokset ekstremt på verdensplan. Det betyder, at prisen – også for forbrugerne - i øjeblikket styrtdykker.

En tønde råolie koster nu omkring 28 dollar – dvs. cirka 191 kroner omregnet til dansk valuta. For tre år siden var prisen oppe på omkring 110 dollar, svarende til 752 kroner, og vi skal tilbage til 2003 for at finde en oliepris på et lige så lavt niveau som i dag.

OPRET ABONNEMENT PÅ BT PLUS og læs om de faldende oliepriser og hvordan det blandt andet påviker din privatøkonomi.

Det får du:

  • Artikel: De kraftigt faldende oliepriser er godt for væksten i Danmark
  • Artikel: Kan mærkes på privatøkonomien
  • Fakta: Derfor styrtdykker olieprisen
  • Grafik: Prisfald på Benzin,Fyringsolie og Diesel

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra BT PLUS her.


Oliemarkedet er bogstaveligt talt ved at blive oversvømmet. De kraftigt faldende oliepriser er godt for væksten i Danmark – men kan også være et sygdomstegn for verdensøkonomien.

Den globale priskrig, hvor blandt andre USA og Canada har taget kampen op mod de mellemøstlige producenter, har fået udbuddet til at vokset ekstremt på verdensplan. Det betyder, at prisen – også for forbrugerne - i øjeblikket styrtdykker.

En tønde råolie koster nu omkring 28 dollar – dvs. cirka 191 kroner omregnet til dansk valuta. For tre år siden var prisen oppe på omkring 110 dollar, svarende til 752 kroner, og vi skal tilbage til 2003 for at finde en oliepris på et lige så lavt niveau som i dag.

Ifølge økonomer, som BT har talt med, er det overordnet en god nyhed for dansk økonomi. Prisfaldet kan sætte gang i privatforbruget, fordi forbrugerne får flere penge mellem hænderne, og det kan isoleret set give et skub til væksten.

»For vores nationaløkonomi er det godt nyt med lavere oliepriser til trods for, at vi har en vis olieproduktion i Nordsøen. Den lave oliepris stimulerer det private forbrug og også vores afsætningsmuligheder på de vigtige eksportmarkeder i Europa,« siger Steen Bocian, der er cheføkonom i Dansk Erhverv.

Ustabilitet

Omvendt kan de kraftigt faldende oliepriser også betragtes som et sygdomstegn i verdensøkonomien, der skal tages alvorligt, fastslår økonomerne. Store dele af energisektoren lider kraftigt under faldende indtjening, og det betyder, at investorerne holder sig langt væk. Den situation kan skabe ustabilitet i økonomien, fastslår Tine Choi Danielsen, der er seniorstrateg i Nordea.

»Størstedelen af energiproducenterne sælger i øjeblikket olie til en lavere pris, end hvad det reelt koster at hive olien op. Indtjeningsvæksten i sektoren faldt sidste år med omkring 60 procent. Det betyder også, at investeringsaktiviteten er faldende, aktiekurserne falder, og at der er udsigt til fyringer. Derfor er der en frygt for, at det kan have en negativ effekt på økonomien,« forklarer Tine Choi Danielsen.

Hård priskrig

Hun mener dog lige som Steen Bocian, at udviklingen på oliemarkedet set med danske briller er en fordel:

»For dansk økonomi som helhed er det positivt. Det er penge lige ned i foret på alle os forbrugere, når vi opvarmer vores huse og optanker vores biler. Typisk siger man, at et energi-prisfald fungerer lige som en finanspolitisk lempelse,« siger Tine Choi Danielsen.

Hovedårsagen til det drastiske prisfald på råolie er den benhårde priskrig blandt de olieproducerende lande, forklarer hun:

»Saudi-Arabien har indledt en priskrig for at udkonkurrere især de amerikanske olieproducenter, så de kan bevare deres markedsandele. Den krig handler om at få konkurrenterne væk. Lidt hårdt sagt er der nogle, der skal dø, for at prisen på olie igen kan stige.«

Steen Bocian peger dog også på faldende efterspørgsel i Kina som en medvirkende årsag.

»Selv om de faldende priser primært er et udtryk for, at udbuddet af olie er steget voldsomt, så kan det også spille en rolle, at Kina har fået en anden rolle i verdensøkonomien og en lidt lavere vækst, hvor man er mindre afhængig af olie,« forklarer Bocian.

FAKTA: DERFOR STYRTDYKKER OLIEPRISEN

De kraftigt stigende priser på råolie skyldes først og fremmest, at udbuddet på markedet er vokset markant i de seneste år. Blandt andre USA og Canada er blevet store producenter, og det har betydet, at de saudi-arabiske lande har indledt en priskrig for at bevare markedsandele.

Efterspørgslen er faldet i Kina. Den kinesiske økonomi har været præget af en stagnerende vækst, og det betyder bl.a., at mange virksomheder har et mindre behov for olie-forsyninger.

Ny teknologi har gjort det billigere og nemmere og udvinde og producere olie. Blandt andet er der kommet nye metoder til at udvinde såkaldt oliesand og skiferolie.

Kilde: Dansk Erhverv/Nordea

KAN MÆRKES I PRIVATØKONOMIEN

For den enkelte forbruger kan det være svært at forholde sig til tøndepriser på råolie.

Men det bliver mere konkret, når man kigger på pristavlerne på landets tankstationer, hvor tallene er blevet lavere i den seneste tid.

Eksempelvis ligger den gennemsnitlige pris på en liter benzin (95 oktan) i øjeblikket på 10,59 kroner. I begyndelsen af 2014 kostede det 12,79 kroner at tanke en liter.

Udover benzin- og dieselpriser er der dog også en gevinst at hente på varmeregningen, hvis man bruger oliefyr.

Spar over 10.000 kr.

Cheføkonom i Dansk Erhverv, Steen Bocian, har foretaget en beregning, der viser, hvor meget en gennemsnitlig forbruger sparer på de faldende oliepriser.

Siden sommeren 2014 er benzin- og dieseludgiften blevet reduceret med 3.700 kroner på årsbasis, hvis man tager udgangspunkt i en bil, der kører 20.000 km om året og 15 km/l. Det svarer godt og vel til en besparelse på 300 kroner per måned. Besparelsen ved oliefyr er 9.500 kroner på årsbasis, hvis man bruger 2.500 liter olie. Det svarer til cirka 800 kr. om måneden.

Samlet er besparelsen altså på 1.100 kr. om måneden, hvis man både har oliefyr og bil.

»Dels kan forbrugerne mærke det direkte i benzinøkonomien, og så kommer man lidt længere for lønnen. Men det kan også afspejle sig i prisen på en lang række andre produkter, som indeholder olie,« siger Steen Bocian.

Prisen på fyringsolie har også taget et dyk. I begyndelsen af januar 2015 lå prisen på 9.406 kroner for 1.000 liter. Ved den seneste opgørelse den 14. januar i år var prisen 8.131 kroner.