Flere af verdens allerstørste teknologiselskaber investerer pt. massivt i at udbygge kapacitet til kunstig intelligens (AI). Noget af det, der har været meget i vælten, er de massive energitunge datacentre, der skal bruges til de nye AI-modeller.

De kræver så meget strøm, at det potentielt kan overbelaste elnettet og drive priserne op for almindelige forbrugere.

Det - og selve tempoet i udbygningen af AI - møder nu kritik fra Microsofts topchef Sataya Nadella:

»Man kan ikke bare sige: 'Hey, alle kontorjob er væk, og det her kan endda blive et våben, og vi vil bruge al strømmen på at bygge datacentre,« siger Nadella til The Wall Street Journal.

Artiklen er oprindeligt udgivet af Euroinvestor.

Læs også: Chefstrateg med forudsigelse om afkastet i år: 'Det er muligt at nå'

Læs også: Forhandlinger om Mellemøsten præger stemningen: Her er mandagens finansielle overblik