Julen er knap overstået, gaverne pakket ud – og nu kommer det store spørgsmål: Skal den nye gave beholdes, eller skal den retur i butikken?

Mange danskere tror, at de uden videre kan fortryde et køb. Men her er der en udbredt misforståelse, advarer forbrugerjurist Baldur Bechsgaard fra Forbrugerrådet Tænk.

»I fysiske butikker har man som udgangspunkt ikke en lovbestemt ret til at fortryde sit køb,« siger han til B.T.

Kort sagt: Det er butikken, der bestemmer. 

Om der er bytteret, returret – eller slet ingenting – er helt op til den enkelte forhandler. Og det gælder også, hvor længe retten varer.

Bytteret betyder, at du kan bytte varen til noget andet i samme butik. Returret betyder, at du kan få pengene tilbage.

Fælles for begge dele er én ting: Du skal ofte kunne fremvise en kvittering.

Selvom du ikke har en lovbestemt ret til at fortryde dit køb i en fysisk butik, har du dog altid reklamationsret, hvis varen er defekt eller har mangler.

Er butikkens regler for bytte og retur uklare, er rådet enkelt:

Spørg personalet.

Har du derimod købt gaven på nettet – og inden for EU – er du bedre stillet. Her giver loven dig nemlig 14 dages fortrydelsesret.

Er gaven derimod købt uden for EU, skal du være ekstra opmærksom. 

Ifølge forbrugerjuristen skal du tjekke butikkens vilkår nøje – og være klar over, at eventuelle importgebyrer som regel ikke bliver refunderet.

Det vigtigste råd er simpelt, men afgørende:

»Det er meget vigtigt at holde øje med tidsfristen. Få det byttet til tiden,« siger Baldur Bechsgaard.

»Vi har alle prøvet at få en julegave, vi gerne vil bytte – og så får man det ikke lige gjort. Pludselig brænder man inde med en gave, man slet ikke ønsker.«