Man kan næsten ikke gå for tidligt i gang med at lære sine børn om penges værdi, og hvad man kan få inden for en økonomisk ramme.

En spillekonsol, et par seje sko eller den nyeste smartphone.

Børns ønskesedler er ofte alenlange. Og er der lang tid til fødselsdagen eller juleaften, kan man lære sit barn at spare op, så det selv kan købe det, der står øverst på listen.

Faktisk bør man begynde at lære sine børn om penge så tidligt som muligt, råder seniorøkonom ved Forbrugerrådet Tænk Morten Bruun Pedersen.

Allerede fra tre-femårsalderen kan man give sit barn en tier til fredagsslik og dermed give dem et begreb om, hvad man kan købe inden for en økonomisk ramme.

»Ved at lære barnet at spare op lærer man barnet at udsætte sit umiddelbare behov og ikke bare reagere på alle mulige impulser. Man lærer også barnet, at man ikke nødvendigvis kan få det, man rigtig gerne vil have, nu og her,« siger Morten Bruun Pedersen.

Susanne Arvad, direktør for Arvad Finanshus, understreger også, at man bør introducere værdien af kroner og ører så tidligt som muligt.

»Det er en endnu større udfordring i dag, fordi man ikke bruger fysiske penge på samme måde som tidligere. Man kører tit bare kortet igennem. Det vil sige, at penge bliver usynlige for barnet,« siger Susanne Arvad.

Morten Bruun Pedersen er enig i, at penge kan være diffuse for et barn. Ønsker det sig en større ting, som kræver en opsparing, kan man lave et skema, lægge kugler i et krus eller sætte sedler op, så barnet kan se, hvor meget der mangler.

»Sig til barnet, at det får så og så mange lommepenge, og hvis det sætter en tredjedel af, kan det købe tingen om fem uger. Men hvis man sætter halvdelen af, kan man købe det om kortere tid, men så er der nogle andre ting, man ikke kan få.«

Har man luft i økonomien, kan man også overveje at give barnet et tilskud til resten, når det har sparet noget op selv.

»Hvis det skal være motiverende for barnet, skal det være noget, der er overkommeligt at komme i mål med,« siger Morten Bruun Pedersen.

»Ønsker barnet sig noget, som kræver, at også mor og far bliver nødt til at spare op – som en ny iPad - og det er for dyrt, må man forklare barnet hvorfor. For eksempel at man som forældre ikke har 3000 kroner, fordi pengene skal bruges til noget andet, som er vigtigere.«

Nogle børn modtager overdådige gaver til jul og fødselsdag, og det kan forpurre pengenes betydning for barnet, hvis visakortet virker uudtømmeligt.

»Aftal måske at give en mindre gave og så nogle penge, sådan at der er noget på opsparingen til det tidspunkt, hvor barnet får behov for et eller andet særligt,« siger Susanne Arvad.

/ritzau/FOKUS