Det amerikanske fænomen Black Friday, hvor det burde bugne med gode tilbud har ramt Danmark.

Og i gadebilledet kan man nærmest ikke undgå at se en forretning uden store skilte, hvor der reklameres med tilbud.

Men det er ikke alle danske virksomheder, som vælger at gøre brug af den store tilbudsdag til at lokke nye kunder ind.

Eksempelvis modebrandet Mads Nørgaard. Her har man valgt at gøre hele hjemmesiden sort med en lille tekst om, hvorfor de har valgt at sige fra i tilbudskrigen og i stedet lukke deres webshop i et døgn.

Han uddyber til BT:

»Jeg synes, at Black Friday er et ækelt højkommercielt foretagende, der er opfundet for at pumpe nogle flere varer over disken og ned i halsen på folk. Jeg har intet imod udsalg, som vi selv har to gange om året i butikkerne. Det har intet med det at gøre. Det handler om måden, det sker på og tonen,« siger Mads Nørgaard.

De kom på ideen sidste års Black Friday. Han mener også, at dagen kan have en økonomisk slagside for de mindre forretninger.

»Når store spillere som Bilka og Power virkelig spiller med musklerne og sælger det hele til den halve pris, så er der mange mindre butikker, som kan føle sig fristet til at gå med. Og det er jo ikke specielt godt for dem. Alle er bange for ikke at være med, og i det her spil, er det de store, som tryner de mindre store. Og det er usympatisk.«

Også brugskunst-virksomheden Frederik Bagger har i år valgt at gå mod strømmen i julens ånd.

»For det første er vi ikke et brand, der vil associeres med at være et tilbudsbrand. Det gav ikke rigtigt mening. Men vi har valgt at vende det til noget positivt. At få det til at handle om julen og velgørenhed,« siger CEO Michael Aller til BT.

Han forklarer, at virksomheden har lanceret en kampagne, der hedder 'share christmas'. Her donerer virksomheden 100 kroner pr. ordre , som bliver lagt via Frederik Baggers hjemmeside. Pengene går til Røde Kors' julehjælpsindsamling.

Derudover lokker de med, at man får et gratis sæt 'Crispy Mini Porcelain Mugs' med i håbet om, at folk vælger de - måske - mere attraktive tilbud fra.

»Vores mål med det her er at få spredt Røde Kors' budskab. Det handler om ens medmennesker, og ikke kun dem som man kender og holder af,« slutter Michael Aller, der håber, at de kan få indsamlet et pænt beløb.