Den norske sports- og fritidskæde XXL lover allerede nu, at danskerne kan se frem til et væld af udstyr til lavere priser, end hvad der findes på markedet i dag. Dansk konkurrent tvivler dog på regulær priskrig.

Faktisk er XXLs kommunikationschef, Tolle Grøterud, ikke bleg for at kalde det, som danskerne har i vente, et decideret »sports- og fritidseldorado«.

»Vi arbejder hårdt på snart at kunne tilbyde danskerne det samme sportseldorado, som vi har kunnet tilbyde resten af de nordiske lande. Vi vil være sportsbutikkernes svar på Rema 1000,« siger han let grinende og refererer til den norske discount-kæde.

Den norske butikskæde annoncerede fredag, at den ville gøre sit indtog på det danske marked i løbet af 2016 gennem åbningen af en dansk internetbutik.

XXL findes allerede i Norge, Sverige og Finland, hvor der også eksisterer fysiske butikker.

Danskerne kan glæde sig til billigere grej

Kædens direktør, Fredrik Steenbuch, har tidligere udtalt til det norske økonomi- og erhvervsmedie E24, at Danmark ikke var interessant at drive forretning i. Årsagen var dengang, at markedet for skisportsudstyr er relativt småt, og fordi kædens koncept, hvor varerne udskiftes i takt med de fire årstider, ikke passede ind, da Danmark »ikke har fire årstider og Himmelbjerget er bare 147 meter højt«.

Nu forsøger virksomheden alligevel at drive forretning i Danmark, og det vil komme de danske forbrugere til gode, forsikrer Tolle Grøterud.

»Vi vil uden tvivl være billigst blandt alle. Det er ikke muligt at sige, hvor meget billigere end konkurrenterne vi vil være, men jeg kan oplyse, at vi er 10-15 procent billigere end alle andre sports og fritidsbutikker i Sverige«.

Konkurrenterne tager den med ro

Den nyeste store kæde af sportsbutikker her hjemme i Danmark er Sport 24, der er vokset fra 38 til 49 butikker siden butikkerne slog dørene op for første gang i januar 2012.

Direktør for Sport 24, Henrik Bruun, tager nyheden om XXLs planer med ro indtil videre. Han bemærker blandt andet, at varesortimentet i den norske kæde er ret så anderledes, end hvad der umiddelbart findes i hans virksomhed.

»Man skal passe på med at sige, man ikke er bekymret, når der kommer nye spillere til. Når det så er sagt, betragter vi os ikke umiddelbart som direkte konkurrenter til dem, da en stor del af deres udvalg består af fritids- og jagtudstyr, hvilket ikke er noget, vi rigtig gør os i,« siger han og tilføjer:

»Men vi følger selvfølgelig tæt med i, hvad der vil ske den kommende tid.«

Skulle det alligevel ende med en priskrig blandt butikkerne, slår Henrik Bruun slår fast, at Sport 24 kan konkurrere. Om det dog når så vidt, er han knap så sikker på.

»De vil kun være på nettet, og der er i forvejen så mange andre butikker, som måske kan sælge deres varer til en lav pris. Og så meget billigere er deres varer ikke – det, jeg umiddelbart har set, har ikke ligget lavere end, når vi har tilbud på vores varer.«