Kampen om at stå øverst på danskernes indkøbssedler er benhård. Føtex er i færd med at banke priserne ned til discountniveau på flere end 2.000 dagligvarer, tyske Lidl og norske Rema 1000 har med stor succes arbejdet sig ind over de danske grænser. Nu intensiveres krigen om danskernes husholdningspenge yderligere.

Denne gang er det hypermarkedet Bilka under Dansk Supermarked Group, som også ejer Netto og Føtex, der med et nyt digitalt fremstød vil kapre kunder.

Efter at have testet det i flere måneder lancerer Bilka konceptet BilkaToGo, som gør det muligt for kunderne at klikke dagligvarer i indkøbskurven i ro og mag på hjemmesiden Bilkatogo.dk eller en app og derpå køre forbi den lokale Bilka senere på dagen, hvor man så får de færdigpakkede indkøbsposer leveret i et system, der minder om McDrive.

Dansk Supermarked overtager 81 lejemål fra Dagrofa.
Dansk Supermarked overtager 81 lejemål fra Dagrofa. Foto: Thomas Lekfeldt (arkiv).
Vis mere

Priserne er de samme som i Bilka-butikken, men du betaler et såkaldt emballage-gebyr på 10 kroner pr. ordre uanset størrelsen på ordren, oplyser Dansk Supermarked Group til BT.

LÆS OGSÅ: Chok-billede af tv-vært vækker harme: 'Du vidste præcis, hvad du havde gang i'

Konceptet adskiller sig fra konkurrenter som Nemlig.com, Coop.dk MAD og Årstiderne, fordi varerne ikke leveres til døren.

»Med BilkaToGo har Bilka en løsning, som hænger godt sammen for både forbrugerne og Bilka, fordi der ikke er omkostninger til transport ud til hver enkelt kunde,« siger Bilkas direktør, Mark H. Nielsen.

Detailekspert hos konsulenthuset Efficiens, Per Østergaard Jacobsen, giver point for nytænkningen, men vurderer, at konceptet har sine svagheder.

»Problemet er, at en del Bilka-butikker ligger afsides. Det betyder, at langt de fleste kunder ikke bare lige kan køre forbi på vej hjem fra arbejde og afhente deres varer. De vil skulle køre en betragtelig omvej for at få glæde af den her service. Derfor tror jeg også, at konceptet først og fremmest vil tiltale de, der i forvejen er Bilka-kunder,« siger han.

Hvis click and collect-konceptet skal have succes, skal man kigge mod Frankrig, siger Per Østergaard Jacobsen. Her kan supermarkedskunderne afhente deres varer ved omkring 4.000 pick-up-stations ved trafikale knudepunkter.

»Forestil dig, at du lige kan svinge af ved en afkørsel på motorvejen ud af København og få dine dagligvarer udleveret. Det er meget bekvemt, og de kæder, der vil benytte sig af det, vil vinde markedsandele, som det er sket i Frankrig,« siger han.

Nemlig.com meldte sig også under fanerne i går. Trods blodrøde tal på bundlinjen -  i 2016 endte regnskabet med et minus på knap 61 millioner kroner, året før minus 93 millioner - fortsætter online-supermarkedet med at investere massivt i at udvide sit territorium og vinde markedsandele. Fremover leverer Nemlig.com også  varer til Sydsjælland og trekantsområdet i Jylland udover hovedstadsområdet og Østjylland, meddelte kommerciel direktør i Nemlig.com Mikkel Pilemand i går.

Indkøb af dagligvarer på nettet udgør i dag 2-2,5 procent af danskerne samlede indkøb af dagligvarer, og detail-ekspert Bruno Christensen vurderer, at vækstpotentialet er beskedent i Danmark.

»Den rene nethandel, som eksempelvis Nemlig.com praktisere, vil ikke blive mere udbredt, fordi vi har så mange fødevarebutikker i Danmark,« siger han med henvisning til, at langt de fleste danskere har flere supermarkeder tæt ved hånden.

»Det er forskellen på Danmark og for eksempel England og Frankrig, hvor der er langt større afstande, og en helt anden indkøbskultur.«

Coop: Vi har nyt på vej i 2018

Der skal investeres mange penge i udviklingen af online-dagligvarehandel, men der er ikke nogen vej uden om, hvis man vil have fat i fremtidens supermarkedskunder.

Sådan lyder det fra Morten Viktor, kommerciel direktør Coop.dk MAD.

»Der er stor konkurrence på dagligvarer, og der er mange dygtige spillere. Kunsten at få mere ud af både at være tilstede på nettet og have fysiske butikker,” siger han og uddyber:

»Det handler først og fremmest om bekvemmelighed og hastighed. Vi har over 1.100 butikker og god erfaring med levering til døren. Det skal vi i løbet af 2018 øve os på at få til at smelte sammen, så varer til hjemmelevering ikke skal køres tværs over landet fra et hovedlager, men kan pakkes i de Coop-butikker, der ligger tæt på lige præcis din adresse. Det kræver teknologisk udvikling, men så vil vi kunne levere varerne inden for to timer til din dør.«

Coop forventer, at online-handel med dagligvarer vil stige med cirka 25 procent om året frem mod 2020. Det betyder, at cirka fire procent af danskerens samlede daglivareindkøb vil ske på nettet i 2020.

Kunne du finde på at bruge Bilkas nye indkøbs-koncept?

August MacHolm 20 år, lærervikar, København

»Jeg kunne aldrig finde på at bruge penge på det, ikke engang selvom det var gratis. Det giver ikke rigtig mening for mig, men jeg er også dårlig til at planlægge mine indkøb god tid i forvejen. Så ville jeg også spekulere i hvordan, de pakker det, det vil jeg meget hellere gøre selv.«

Lise Cross, pensioneret sprogkonsulent, København K

»Jeg ville ikke bryde mig om det, jeg vil selv have lov til at vælge mine kantareller, det skal folk slet ikke rører ved. Nu bor jeg også så tæt på ting, at det ikke ville give mening for mig at handle på nettet. Men jeg kan godt se det smarte i at dem, der bor lidt længere væk, måske kunne bruge det.«

Nadja Bennedsen, 37 år, HR-chef på barsel og Herman, København

»Jeg kan ikke forestille mig at gøre det i Bilka, men hvis det var en butik i nærheden af, hvor jeg boede, så kunne det godt være oplagt. Men måske ville jeg i virkeligheden heller have det leveret, hvis det endelig var, at jeg handlede sådan.«

Joakim Valentiner 47 år, Chef, København

»Normalt så planlægger jeg ikke at handle så langt forud. Jeg har prøvet nogle gange på Nemlig.com, og her var det fede jo at det bliver leveret, men jeg har svært ved at forestille mig, på den måde at bestille og så afhente. Man kender det jo fra lufthavnen, men der er det nogle helt andre priser. I supermarkeder ville jeg aldrig gøre det.«

Rune Sommer, 31 år og Fatima Dzemaili 30 år, studerende fra København

Rune: »Måske, jeg ved det ikke rigtigt.«

Fatima: »Jeg kunne sagtens forestille mig at gøre det, hvis man havde haft en lang arbejdsdag og så bestille fra arbejdet og lige tage hurtigt forbi og hente det. Jeg er måske også lidt doven på det punkt.«

Sif Hovgaard, 22 år, studerende, København

»Jo, det kunne jeg sagtens finde på, men ikke lige nu. Lige nu har jeg masser af tid til at gøre mine indkøb, men jeg forestiller mig, at det var noget jeg kunne finde på, hvis jeg havde børn. Jeg synes også det er mere smart, at få det bragt, hvis man alligevel bestiller det.«