Onsdag blev det offentliggjort, at tech-giganten Apple for første gang siden 2003 ikke går frem rent profitmæssigt.

Æblet er ikke længere så populært, som det har været. Det seneste kvartalsregnskab fra Apple viste nemlig, at virksomheden har lavet det dårligste resultat siden 2003. Overskuddet faldt således med 22,5 procent. Det skyldtes blandt andet, at der blev solgt 51,19 millioner iPhones, hvilket næsten er 24 millioner færre solgte iPhones end sidste kvartal - 74,8 millioner. Dog havde tech-giganten selv regnet med at sælge omkring 53 millioner.

BT har talt med eksperterne Jon Lund og Torben Vognsen om den faldende profit. De giver her deres bud på, hvad der kan ligge bag samt, hvad Apple skal gøre for at markere sig yderligere i fremtiden.

Teknologiblogger samt mangeårig Apple-iagttager Jon Lund kommer med flere mulige forklaringer på Apples tilbagegang.

»Det, jeg ser ud fra regnskabet, er, at Apple for første gang nogensinde går ned i næsten samtlige af deres store produktkategorier,« siger han til BT og tilføjer.

»Det er et vendepunkt. Apple har tonset derud af og blevet større og større. De er gigantisk store. Men det ser ud til, at kurven er vendt. Måske er mætningen af markedet er nået.«

Torben Vognsen, der er chefredaktør og grundlægger af magasinet iNPUT, er ikke overrasket over Apples tilbagegang. Han peger på, at det blandt andet kan skyldes deres smalle vareportefølje.

»Apple er gået fra at være i førertrøjen i innovation til at være en blandt mange,« siger han og peger blandt andet på den hårde konkurrence fra blandt andet Samsung og Huawei.

»Det betyder noget på bundlinjen for Apple, at der er kommet reelle alternativer til deres iPhone.«

Han mener også, at Apple kommer til at opleve mindre gode salgstal det næste års tid, da den næste iPhone formentlig heller ikke kommer til at være en mærkbar innovation.

»Det var også forventeligt, fordi man tænker på deres cyklus. iPhone 6s og 6splus var ikke en revolution på nogen måder, og det bliver iPhone 7 heller ikke. Når folk ikke kan se en forandring. Apples brugere er designinteresserede. De vil gerne have noget, der ser nyt ud, og derfor har de et problem, når Apple kun redesigner deres iPhone hvert andet år. Det burde de gøre op med nu for at holde salget kørende. De har pengene til at gøre deres smartphones endnu federe.«

Nye boller på suppen
Begge eksperter mener, at det bliver svært for Apple at blive den store førehund igen. Jon Lund mener, at det bliver svært for Apple at opnå stor fremgang, hvis de holder sig til de samme typer produkter. Der skal 'nye boller på suppen'.

Firmaet har forsøgt sig med ure, som har været en nogenlunde succes, men slet ikke på samme niveau som iPhone, iPads og computere.

»Det, vi så med Apples iPod var, at mp3-afspilleren var kæmpe stor. Og Apple endte med at definere, hvordan mp3-afspiller skulle være med iPoden. Så kom Apple med deres iPhone. Alle grinte af dem og sagde, 'I kan ikke lave telefoner'. Men de lavede en fed telefon, der satte standarden for smartphones. Så kom iPaden og alle grinte igen af dem og sagde 'vi har prøvet at lave tablets, men det blev også et 'smash hit'. Siden har der ikke været et kæmpe stort hit, som har været hypet på samme måde.«

Men hvis nogen kan gøre det, så er det helt sikkert Apple, ifølge Jon Lund. En virksomhed der med alle deres ovenstående produkter har formået at fornye sig selv gang på gang. Her nævner Jon Lund flere virksomheder, der har været rigtige dygtige til en ting - eksempelvis Kodak, som måtte lukke og slukke, efter de fuldstændig tabte kampen om de digitale kameraer.

Torben Vognsen mener, at Apple skal holde fast i at lave stabile og gode produkter. Det skal være deres kendetegn fremover. Også selvom at salgstallene går ned i en bakkedal.

»Vigtig pointe. Jeg tror ikke, dommedagssigerne får ret. Jeg tror ikke, Apple er på vej ned. De har en momentan krise ift. produktion og innovation, men jeg har endnu ikke set et rigtigt dårligt produkt fra Apple. Det, jeg tror, der kommer til at ske, er, at Apple kommer til at ligne 'almindelige' virksomheder. Deres salgstal kommer mere til at gå op ned. Men dårligt bliver det aldrig, siger han og lægger vægt på især det sidste.

»Apple har så stor en fanskare, at de alene på det ville kunne overleve i mange mange år.«

Mangler Steve Jobs

Apples grundlægger Steve Jobs gik bort 5. oktober 2011. Og det tab mener især Torben Vognsen ikke, at Apple har kommet sig over.

»Steve Jobs var den visionære. Der er ingen tvivl om, at Tim Cook er en god CEO. Det bedste de kunne få. Men han er ikke Steve Jobs. De visioner de har haft og fået under Steve Jobs. Det er svært at finde. Selve folkene, der også var dem under Jobs. De har ikke det samme drive og sindssyge hjerne, som den mand havde. De mangler en der tænker 'lad os revolutionere det her og starte helt forfra.«

Jobs var drevet af det her og at han så sit eget behov ikke være opfyldt. Han synes ikke det var godt nok. Tikke telefoner var gode nok. Det var iPhones og iPads drivkraft.

Jon Lund er delvist enig i den pointe.

»Det har helt klart betydet noget, men hvad det har betydet er svært at sige. Jobs var personligt meget inde i produkterne på et meget nørde-agtigt detaljeniveau. Hans vilje og store personlighed var vigtig for Apple. Så der er helt sikkert opstået et hul efter ham.«