Julen har kostet milliarder af kroner, men gaverne er større i Norge og Sverige, ligesom vi stadig er noget fra rekordåret 2007.

Pakkerne er åbnet, maden er spist, milliarder af kroner er brugt, og nu – mens maverne stadig er oppustede – er regnskabets time kommet: Julen 2015 kostede danskerne mellem 8,5 og 8,7 mia. kr.

Det oplyser Dansk Erhverv, der beskriver forbruget som pænt uden at være prangende.

»Det var er en pæn jul, men det var ikke en super jul,« siger Henrik Hyltoft, markedsdirektør i erhvervsorganisationen og arbejdsgiverforeningen.

Dansk Erhverv forudsagde i november, at danskerne ville bruge 8,6 mia. kr. på julen, ca. 200 mio. kr. mere end sidste år, men det er ikke sikkert, at den forudsigelse holder helt stik.

»Om vi lander på 8,5 eller 8,7 mia. kr., kan vi ikke sige endnu,« siger Henrik Hyltoft.

1.500 kr. pr. snude

Ifølge Danmarks Statistik er der i fjerde kvartal 2015 ca. 5,7 mio. indbyggere i Danmark. Julen har således kostet høj som lav og ung som gammel op mod ca. 1.500 kr.

Juleforbruget udregnes ved, at man fra decemberforbruget trækker forbruget i en gennemsnitsmåned.

Men selv om mange måske i disse dage sidder tilbage med en stor mave og en tom bankbog, så oplyser Henrik Hyltoft, at undersøgelser viser, at indbyggerne i de øvrige nordiske lande traditionelt bruger flere penge på julen end danskerne.

»Medmindre at de andre lande har slået fuld bak på forbruget, så er intet ændret dér. Selv om det er svært at sammenligne direkte, ligger vi et niveau under de andre nordiske lande. Måske giver de lidt flere adventsgaver, eller også er vi bare lidt mere fedtede,« siger Henrik Hyltoft.

Samtidig er der et stykke vej op til de ‘glade dage’ i 00erne, da juleforbruget slog rekorder.

»Men vi kommer stille og roligt deropad, så om et par år er vi der igen,« siger Henrik Hyltoft.

Det er endnu for tidligt at sige noget om, hvad danskerne konkret kastede milliarderne efter, men Henrik Hyltoft peger på, at pengene traditionelt bliver brugt på legetøj og elektronik til børnene, mens de voksne giver hinanden tøj, smykker og oplevelser.

Dansk Erhverv oplyser, at online-handlen vinder frem, og at danskerne i stigende grad dropper kontanterne.

Fra 1. til 23. december gennemførte danskerne således 94,8 mio. betalinger med Dankort. Det er en stigning på 7,9 mio. eller 9 pct. i forhold til samme periode sidste år, viser nye tal fra Nets.