Store livsændringer kan være en udfordring for økonomien, og i mange tilfælde er der ikke stor hjælp at hente i banken, hvis livet og økonomien slår et sving.

»Skilsmisse, skilsmisse, skilsmisse.«

Sådan lyder det fra indehaver af Arvad Finanshus, Susanne Arvad, når hun peger på, hvilken livsændring, der oftest slår bunden ud af økonomien hos helt almindelige danskere.

Banken vil i tilfælde af skilsmisse først og fremmest sikre sig selv, og Arvad Finanshus ser en del sager, hvor banken ikke vil lade to parter i en skilsmisse dele deres fælles gæld op imellem sig.

»Når man er ophørt med samlivet, vil man jo også gerne stoppe det økonomiske samliv,« forklarer Arvad.

Hun råder til selv at lægge en plan for at adskille økonomien eller til at få en tredjepart til at hjælpe, hvis man ikke selv kan overskue det. For hvis hjælpen hentes i banken, vil bankens førsteprioritet være egne interesser.

»Vi ser tit banken sige; "sælg, selv om du får et tab", og så sidder kunderne tilbage med en halv eller en hel million i banklån til 10 procent i rente, som de begge sammen for,« siger Susanne Arvad.

Den afbetaling kan trække ud i årevis for almindelige lønmodtagere, og hvis den ene ikke kan eller vil betale, så hæfter den anden for gælden.

Følger man bankens råd, hvor de sikrer sig selv først, så oplever Susanne Arvad, at bankens næste prioritet ofte bliver den person i skilsmissen, som har den stærkeste økonomi, så den svageste stilles endnu dårligere.

Og det kan føre til endnu en uhensigtsmæssig stramning, forklarer Lars Baadsgaard, der er testøkonom i Forbrugerrådet Tænk.

»Nogle låneaftaler i banken er lavet sådan, at pengeinstituttet ud fra individuelle kriterier har lov til at ændre på ens rentesats,« siger Baadsgaard.

Det omhandler en forhøjet risiko for banken, hvis kunden er blevet ledig eller skilt, og dette har forværret økonomien.

Det kan få den betydning, at lånet får en længere løbetid end oprindeligt, eller også stiger den månedlige låneydelse.

»Hvis det står i betingelserne, så kan banken gøre det, også selv om betalingerne til lånet er overholdt til punkt og prikke,« siger Lars Baadsgaard.

Han anbefaler derfor, at kunden altid sikrer sig, at man forstår vilkårene på et lån - ikke kun, hvordan lånet ser ud nu, men hvordan det kan komme til at se ud i fremtiden.

Betingelserne er ofte omfattende og er skrevet i et svært sprog, og hvis det er helt uforståeligt, så må bankrådgiveren forklare det bedre.

Kan kunden ikke leve med sådan en betingelse i sin låneaftale, kan man enten spørge banken, om de har andre lånemuligheder uden risiko for individuelle kriterier, eller man kan opsøge et andet pengeinstitut.

/ritzau/FOKUS