Det amerikanske shoppingfænomen Black Friday har ramt Danmark.

Flere forretninger har reklameret med adskillige tilbud på deres hjemmeside. Blandt disse er Elgiganten, Power og Bilka, som har åbnet for tilbuddene allerede klokken 00.00 natten til fredag i håbet om at få lokket købelystne danskere til at hive kreditkortet frem.

Og sidenhen har to ud af de tre forretningers kundecentre haft travlt med at besvare mindre tilfredse danskere via deres Facebook-sider.

Eksempelvis skriver en Michael Weiss følgende besked til Elgiganten på det sociale medie:

'Det var da lige til at lukke op at s**** i. Først kan jeg ikke få adgang til indkøbskurven, og da jeg så endelig får adgang til den, så kan jeg ikke få lov til at fuldføre købet, fordi varen i kurven i mellemtiden er blevet udsolgt. I er jo lige så pivhamrende useriøse, som I plejer at være.'

En Evrim Bicer holder sig kortfattet:

'Hvad sker der for jeres hjemmeside igen i år altså!???'

Her lyder svaret fra Elgiganten:

'Da vi har et massivt pres af kunder lige nu, sker køen ved indkøbskurven. Derfor er der pres på en kø ved kurven, og såfremt man kommer igennem, kan man være sikker på at have sin vare, når købet er betalt og gennemført.'

»Yderst dårlig stil«

De mange tilbudshungrende danskere har siddet klar klokken 00.00, men forretningernes hjemmesider har ikke kunnet holde til presset.

Hos Power ser det umiddelbart ud til, at der var flest problemer med at komme ind på betalingssiden. Eksempelvis skriver Line Rasmussen:

'Jeg må hoppe med på vognen med ikke at kunne betale. Kan se flere har det problem. Jeg synes det er yderst dårlig stil i år efter år ikke har styr på jeres måde at håndtere tingene på. Black friday er én gang om året og at i og jeres system ikke kan følge med hver evig eneste år er mig en kæmpe gåde! Ydermere når det så er sagt, så synes jeg fandme det er dårlig stil i ikke kommer med updates eller for den sags skyld giver en undskyldning til jeres kunder!'

Der kom dog et svar fra Power til Line Rasmussen:

'Vi er rigtig kede af at både du og andre har oplevet betalingsudfordringer med længere ventetid. Vi sad klar for at kunne afhjælpe direkte på vores chat så hurtigt vi kunne. Jeg giver informationen videre med at der ikke var kommet en opdatering omkring dette på vores væg. Du skal have et stort tak for din feedback!'

Hos Bilka er der ikke helt så mange, som hos Power og Elgiganten, der klager over hjemmesiden i forbindelse med Black Friday. Men ikke desto mindre oplever nogle kunder, at hjemmesiden er bukket under for presset.

'ooog jeres hjemme side crashede allerede,' skriver Nicolaj Pedersen til Bilka på Facebook.

Bilka er den eneste ud af de tre virksomheder i denne artikel, der i skrivende stund ikke har haft folk siddende for at besvare henvendelser fra kunderne.