Det danske medicoselskab Coloplast har netop præsenteret friske tal for fjerde kvartal i det skæve regnskabsår 2024/25.
Her kan selskabet melde om en omsætning på 6.960 mio. kr.
Det er en smule mindre end de 7.079 mio. kr., som analytikerne havde sat næsen op efter ifølge konsensusestimater indsamlet af selskabet selv forud for regnskabet.
For hele året lander omsætningen dermed på 27.874 mio. kr., hvilket stort set er på linje med de ventede 27.993 mio. kr.
Driftsresultatet målt på EBIT lander på 1.724 mio. kr. mod ventede 1.902 mio. kr. i kvartalet.
For året lander tallet på 7.201. Det er lavere end de ventede 7.620 ifølge konsensusestimaterne.
Driftsresultatet udtrykker, hvor effektiv virksomheden er til at drive selve forretningen.
På bundlinjen ligger der 875 kr. i det seneste kvartal hos Coloplast.
Det er mindre end de 968 mio. kr., som analytikerne ifølge konsensusestimater havde ventet.
Det er ligeledes 33 pct. lavere end samme periode sidste år.
For året lyder tallet på 3.636 mio. kr. Det er lavere end forventningen, der lød på 3.756 mio. kr.
Den organiske vækst lander på 7 pct. i kvartalet.
Analytikerne havde ventet, at tallet ville lande på 7,1 pct.
Organisk vækst er udviklingen i et selskabs forretning, der ikke er et resultat af opkøb. Det er et udtryk for, hvordan det går med salget af selskabets produkter eller tjenester.
Der er også udbytte på vej til investorerne. Bestyrelsen lægger op til, at der udbetales 18 kr. pr. aktie ved årets udgang.
Dermed bliver den samlede udbyttebetaling for året 23 kr., hvilket er en smule højere end sidste år, hvor der samlet blev udbetlat 22 kr. pr. aktie.
Coloplast forventer i det kommende skæve regnskabsår, 2025/26, en organisk vækst på omkring 7 pct. og cirka 7 pct. EBIT vækst i faste valutakurser.
Samtidig ventes afkast af investeret kapital på cirka 16 pct. Det er en stigning på cirka 1 procentpoint i forhold til 15 pct. justeret sidste år.
Den midlertidige administrerende direktør i Coloplast, Lars Rasmussen, sætter i regnskabet ord på det forgangne år:
»Vi leverer et årsregnskab med 7 pct. organisk vækst og en EBIT-margin på 28 pct. Jeg vil gerne fremhæve et stærkt resultat fra vores kroniske forretning, hvor vi, fraregnet Kina, fortsætter med at tage markedsandele på tværs af alle regioner.«
Han tilføjer:
»I Acute Care har Kerecis, som forventet, igen fremgang i væksten efter en midlertidig nedgang i tredje kvartal, mens vores urologi forretning leverede et resultat, der var på niveau med forventningerne i et udfordrende år. 2024/25 har været et år med forandringer for Coloplast. Nu ser jeg frem til 2025/26, hvor vi sætter gang i eksekveringen af vores 2030-strategi, Impact4.«
Coloplast-aktien er nede med mere end 25 pct. siden årsskiftet.
Zoomer man endnu længere ud og ser på udviklingen det seneste år, ser kursfaldet endnu værre ud.
I den periode er aktien faldet tilbage med næsten 35 pct.
Coloplast har hovedsæde i Humlebæk i Nordsjælland, blev grundlagt i 1957 og beskæftiger mere end 16.000 ansatte.
I forbindelse med regnskabet for tredje kvartal, kunne Coloplast løfte sløret for en ny strategi, der er løber frem med 2030.
Strategien har navnet Impact4, og omfatter blandt andet en finansiel ambition om en organisk omsætningsvækst på 7-8 pct.
Mere detaljeret består strategien - som navnet også antyder - af fire punkter:
’Grow through innovative customer offerings’ ved at sætte standarden for sundhedspleje og ved at skabe et stærkt fokus på kunderne på tværs af alle vores forretningsområder.
’Unlock next level efficiency gains’ for at øge effektiviteten og reducere kompleksiteten på tværs af organisationen.
’Embrace technology including AI to elevate user experience and scale’ ved at investere i ny teknologi og programmer.
’Cultivate a winning and sustainable company’ ved at fremme en kultur med fokus på kunden og resultater samt en stærk pipeline af ledere.
