Som forbruger kan du fremover være tvunget til at betale et gebyr, hvis du bruger MobilePay som betalingsmetode i en butik, men det gebyr kommer ikke til at gøre sig gældende, når du handler dagligvarer.

I hvert fald ikke, hvis du handler i Dansk Supermarkeds butikker, som omfatter Netto, Føtex, Bilka og Salling i Aarhus.

»Det er ikke en kendelse, der omfatter os, idet denne begrænsning ikke har eksisteret i vores aftale med Danske Bank. Vi har hele tiden haft muligheden for at opkræve gebyr for brug af MobilePay, men det gør vi ikke i dag, og det har vi heller ingen planer om at gøre fremadrettet,« skriver kommunikationskonsulent hos Dansk Supermarked, Martin Møller Aamand, i en mail til BT.

Ingen grund til gebyrer

Også hos konkurrenten Coop, der ejer Kvickly, SuperBrugsen, Irma, Fakta og FaktaQ, Dagli'Brugsen og LokalBrugsen, afviser man, at kunderne kommer til at blive opkrævet et gebyr, hvis indkøbene skal betales med den smarte, mobile betalingsmetode.

»Vi har ikke nogen planer om det, og vi har også kun MobilePay som en test, og brugen hos os er yderst begrænset. Dertil er det simpelthen for hurtigt at betale med betalingskort, så det gebyr får ikke betydning for os,« siger Jens Juul Nielsen, der er informationsdirektør i Coop.

Førhen har det været en del af Danske Banks vilkår, at butikker, som tillod betaling med MobilePay, ikke måtte pålægge kunderne et gebyr. Det ændrer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen nu ved at give Danske Bank et påbud, som altså giver butikker mulighed for at lægge et gebyr oven i prisen på betalinger med MobilePay, skriver Ritzau.

Ifølge Danske Bank kan man betale med MobilePay i 21.000 butikker landet over.