100 millioner danske kroner. Det lyder som præmiesummer, der kun figurerer hos de allerstørste sportsgrene som fodbold, amerikansk fodbold eller basketball. Men i den her verden skal du hverken løbe langt eller være brølstærk. Til gengæld skal du være lynende hurtig, have et enormt overblik og kunne sidde foran en skærm i mange timer og holde hovedet koldt. Det her er e-sport.

E-sport eller elektronisk sport er i de seneste år eksploderet. Ifølge analyseinstituttet Nielsen spiller hver tredje europæer mellem 16 og 49 år computerspil regelmæssigt. Til sammenligning er det ifølge Danmarks Statistik kun lige under hver 10. dansker over 15 år, der spiller fodbold.

Og pengene er enorme.

Analysefirmaet Deloitte spår, at sporten har rundet en halv milliard dollar i omsætning i 2016 på verdensplan. Det er en stigning på 25 procent fra 2015, og det gør e-sport til en af verdens hurtigst voksende sportsgrene økonomisk set. Computerspillet DOTA 2 er spillet med de største præmiesumme, og sidste år var der 100 millioner kroner i den samlede præmiepulje til det uofficielle VM, The International, hvor vinderneholdet, der består af fem spillere, fik 62,5 millioner kroner til deling.

Alle kampe bliver spredt ud til den enorme fanbase igennem blandt andre den online streamingstjeneste Twitch.tv. ESPN har derudover netop købt rettighederne til finalerne i blandt andet VM i DOTA 2, og ifølge Juniper Research kan der potentielt være flere seere til e-sport end den amerikanske fodboldliga NFL i 2020.

Mens det halter i de regulære sportsgrene, er Danmark til gengæld med helt fremme, når det gælder e-sport. I sidste uge vandt det danske hold Counter Strike GO-hold Astralis en af verdens største turneringer, ELEAGUE Major 2017 i USA, og 3,5 millioner danske kroner. Samtidig kan de kalde sig selv verdens bedste til CS Go. Derudover bor 20-årige Søren Bjergsen i Los Angeles, hvor han ikke kan gå på gaden af ren berømmelse, mens han tjener styrtende på at spille League of Legends. Og til sidst kan vi prale af at have en dansk verdensmester i fodboldspillet FIFA.

E-sporten er samtidig blevet så stor, at fodboldklubber er begyndt at have deres egne hold. Senest har FCK skabt Counter Strike-holdet North, der nu ligger nr. 6 i verden, og BT har taget en snak med FCKs direktør, Anders Hørsholt om, hvorfor de har valgt at gå ind i e-sport, og hvad deres fremtidsplaner er.

Hvorfor har I valgt at gå ind i E-sport?

»E-sport er som branche er inde i en eksplosiv udvikling. Vores vurdering er, at vi skal med nu. Venter vi et år eller mere, er entry cost givet blevet betydeligt højere. Samtidig har vi nu mulig for at påvirke udviklingen f.eks. opbygningen af turneringsstrukturer og tv-aftaler osv. Vi vurderer også at vi med vores viden og kompetencer om elitesport og præstationskultur kan bidrage både generelt til branche men også holdspecifikt.«

Hvad kan vi forvente at se i København?

»Vi arbejder aktivt på at trække store turneringer til Telia Parken. Det kan blive allerede i 2018 og vores udgangspunkt er, at vi vil gå efter de største turneringer. Vi har set blandt andet i Polen og Tyskland, at det kan lade sig gøre at fylde stadioner med CS:GO og Dota 2 og det vil vi gerne bringe til Skandinavien.«

Nu ligger pengene jo ikke i FIFA, men mere i spil som DOTA 2 og League of Legends. Skal I ikke til at skabe et hold der?

»Vi arbejder meget aktivt på at etablere et DOTA 2 hold i North regi. Vi er i dialog og har flere interessante muligheder vi vurderer på. Vi forventer i løbet af i år at ´kunne præsentere et hold i verdenseliten. Ligesom vores CS:GO hold, der allerede er del af den etablerede verdenstop. League of Legends er sværere blandt andet pga. Turneringsstrukturen, der er låst. Men det er to af de spil, der er mest interessante for os.«

Hvad med FIFA?

»Det er et individuelt konsolspil og ikke et holdspil som f.eks. CS:GO og DOTA 2. Vi vil gerne skabe stærke præstationsgrupper hvor summen af kollektivet er højere en de individuelle kvaliteter. Lige nu er FIFA ikke noget vi prioritere højt, men på sigt vil det givet være interessant.«

Hvorfor skulle computerspillere vælge at skifte til FCK?

»I FCK tilbyder vi forhold, som de måske ikke finder tilsvarende andre steder. Vi ved, hvad vi har at gøre med i elitesportsforhold. Vores apparat bag kan løfte mange opgaver, og give spilleren optimale forhold for at kunne præstere på topniveau. Branchen har især tidligere været præget af mere tvivlsomme aftaler og kontrakter, og vi vil bringe en professionalisme til spillerne. Vi kan tilbyde et bagland, hvor der er et støtteapparat med psykolger, fysioterapueter, en presseafdeling, vores egen video-produktion. Og ikke mindst så har vi tålmodighed og er indstillet på at det vil tage tid, inden vi når vores målsætninger.«

»Derudover giver dem optimale træningsforhold. De kan bo i Danmark og få en base her, og hvor de ikke skal koncentrere om meget andet end at træne og præstere. Og så kan vi mærke, at navnet FCK er attraktivt. Det handler om, at vi giver vores spillere anerkendelse, at vi blåstempler dem som elitesportsfolk, der skal tages seriøst og for os er det ikke mærkeligt, at de dyrker computerspil. De fordomme møder de ikke her. Det tror vi er vigtigt.«

Hvordan kan en fodboldklub hjælpe en flok computerspillere?

»Vi kan jo dyrke mange af de principper, vi kender fra fodboldholdet. Alt besværet kan vi fjerne. Du kan få ro til at træne ordentlig, spise ordentlig og sove ordentligt. eSport spillere er ikke opdraget med den samme professionelle tilgang, som eksempelvis fodboldspillere, der tidligt lever professionelt. Der kan vi hjælpe dem og give dem gode forhold og bruge den præstationskultur, vi har i FCK.«

Hvornår regner I med at kunne tjene penge på det her?

»For os er det en langsigtet investering. Vi vil gerne skabe en organisation, der kontinuerligt skal være en del af verdenstoppen inden for flere titler. Det er vigtigt for os, at vi har tålmodighed, forbereder os godt og gør tingene rigtigt og grundigt. Samtidig anerkender vi vores kollegaer, deres gode arbejde og ved at det kommer til at tage tid. Vi forsøger at identificere de dygtigste personer med de rigtige kompetencer, personer der allerede er i branchen og har et solidt netværk. Vi er bevidste om, at det her ikke kan gøres præcis som en fodboldklub. Vi er indstillede på, at det her tager tid, inden vi tjener penge på det og at de første år er en investering. Men vi er overbeviste om at vores investering på sigt vil give et betydeligt afkast. Indtægterne vil komme fra TV aftaler, turneringsdeltagelse, præmiepenge, streaming rettigheder, merchandise og ikke mindst fra sponsorer.«

Men det er ikke kun fodboldklubber, der engagerer sig. Organisationen RFRSH, der ejer verdens bedste Counter Strike hold, danske Astralis, får fra sommer fornøjelsen af håndboldspilleren Kasper Hvidt, der skal lære de unge drenge om professionalisme og præstationskultur.

»Jeg fik en henvendelse, der fortalte om RFRSH’s visioner, og i efteråret begyndte jeg at få øjnene op for, hvad e-sport er. Jeg kan hjælpe dem med at præstere. Jeg har selv været utrolig seriøs omkring min egen præstationskultur og de tanker, det kræver, for at kunne præstere. Så det skal jeg give videre og opbygge en formel uden for håndbolden. Det tror jeg godt, jeg kan,« siger Kasper Hvidt, der aldrig har spillet Counter Strike selv.

»Jeg tror, det er ligegyldigt, om du er håndboldspiller eller e-sportsspiller. Det handler om flid og om toppræstationer. Jeg skal lære dem om at leve professionelt til hverdag. Nu har jeg mødt drengene fra Astralis og Heroic, og jeg er meget imponeret over dem, så det er jeg ikke i tvivl om, at de kan lære,« siger Kasper Hvidt.

Artiklen er bragt i dagens BT Sportsavis, hvor der desværre er bragt forkerte citater fra Anders Hørsholt. Citaterne er rettet til i online-versionen her. BT beklager fejlen.