Et australsk betting-firma er havnet i massiv modvind, efter at en ny reklame med den tidligere atletik-udøver Ben Johnson har set dagens lys.

For der er adskillige punchlines i reklamen, der refererer til doping, og det har fået både politikere og antidoping-myndigheder til at se rødt.

»Den putter 'roids' i din Android.«

»Den er blevet testet positiv for hurtighed og styrke igen og igen.«

Sådan lyder nogle af replikkerne i den omdiskuterede reklame for en betting-app til telefonen med Ben Johnson i hovedrollen. Det er klare referencer til steroider og doping fra den tidligere atletikudøver, der i reklamen bliver han også omtalt som en, der 'virkelig har styr på sine ting.'

Den i dag 55-årige Ben Johnson deltog ved OL i Seoul i 1988, hvor han vandt guld på 100-meter, men den blev kort tid efter taget fra ham, da han blev testet positiv for anabolske steroider.

Reklamen blev lanceret i weekenden, og den har allerede fået massiv kritik fra den australske regering, der kalder det meget upassende at bruge Ben Johnson med den fortid, han har, skriver The Guardian.

»Det er bare forkert på så mange måder at forherlige det at snyde med stoffer, binde det op på spil og reklamere for det over for børn på sådan en måde,« lyder det fra politikeren Nick Xenophon.

Også det australske anti-doping forbund Asada er utilfreds med reklamen. Og mandag blev der indgivet en officiel klage med den begrundelse, at forbundet mener, reklamen sender et forkert signal om, at det er normalt at bruge ulovlige stoffer indenfor sportsverdenen.

Alligevel meddeler betting-firmaet, at de ikke vil fjerne reklamen, og at der blot er tale om et humoristisk indslag i reklamen, hvor præmissen er, at en 'pumpet' app giver den gennemsnitlige bruger en uretfærdig fordel - noget der også gælder, når atleter bruger doping.

»Sportsbet har ingen planer om at trække reklamen tilbage. Vi har fået en overvældende positiv respons fra offentlighedern, som ser den for, hvad den er: Nemlig en joke,« siger en talsperson.

Udover Ben Johnson medvirker der blandt andet også en muskuløs kinesisk svømmer og en utrættelig amerikansk cykelrytter i gul trøje i den omdiskuterede reklame. Begge dele er også klare dopingreferencer til eksempelvis Lance Armstrong.