Indrømmet, jeg var urolig for, hvordan Formel 1 ville udvikle sig, da Bernie Ecclestone blev sendt på pension. Den lille englænder havde styret sporten i næsten 40 år, og selvom det skete diktatorisk og med en rå kombination af pisk (meget) og gulerødder (læs: dollar), var det i det mindste effektivt.

Der var ingen, der for alvor turde sætte sig op mod Ecclestone, for han havde siddet ved bordenden i så mange år, at alle i sporten stod i gæld til ham - enten i form at tjenester eller ligefrem i form af dollar.

Da amerikanske Liberty Media i efteråret overtog de kommercielle rettigheder til Formel 1 og sendte Ecclestone ud på et sidespor (med en ligegyldig titel som ' Formand Emeritus'), frygtede jeg kaos. For hvem kunne styre de store egoer, der befolker Formel 1-paddocken, lige så godt som den lille englænder? Liberty Media satte da også tre mand ind til det arbejde, den 86-årige englænder havde gjort alene.

HUSK! Du kan følge søndagens Formel 1-grandprix i Monaco her på BT.DK fra kl. 14.

Nu er det Chase Carey (formand), Sean Bratches (administrerende direktør, økonomi) og Ross Brawn (administrerende direktør, motorsport), der bestemmer i verdens dyreste sport.

Hvor Ecclestone var en diktator, er Liberty Media præget af en mere moderne ledelse. Man lytter til gode idéer fra alle implicerede, og man har droppet Ecclestones ' sådan-har-vi-altidgjort'-stil.

For eksempel arbejder man nu på at fordele sportens indtægter mere retfærdigt. Under Ecclestone fik de store team - anført af Ferrari - en uforholdsmæssig stor del af kagen. De enkelte gange der var tendens til oprør mod Ecclestone, ' købte' den lille englænder sportens største navne, og så var oprøret slået ned. Nu vil Liberty Media sørge for, at de små team får flere penge, og storholdene er ved at indse, at dét er den eneste farbare vej mod en sund fremtid. Et felt med kun Ferrari, Red Bull, McLaren og Renault er ingen interesserede i.

Samtidig vil Liberty Media give Formel 1-tilskuerne mere valuta for de tårnhøje billetpriser. Kørerne kommer nu til autograf-sessioner, det bliver nemmere at få adgang til paddock, heldige tilskuere kan nu vinde en tur i en to-sædet Formel 1-racer.

Og man har bestemt, at bilerne skal have store, læsbare startnumre og kørerens navn påmalet.

Ikke just raketteknologi, men noget, der øger oplevelsen for tilskuerne.

Liberty Media også rydde op i Formel 1-kalenderen, der alt for længe har været præget af statsstøttede løb, der måske nok skæppede i Ecclestones kasse, men som ofte blev afviklet for omtrent tomme tribuner. Malaysia, der aldrig blev nogen stor Formel 1-destination, dropper ud af kalenderen efter denne sæson, og næste år vender de klassiske grandprixer i Frankrig og Tyskland tilbage. Liberty Media, der har hovedsæde i USA, arbejder også på et nyt amerikansk grandprix i enten New York eller Las Vegas.

Efter kun seks måneder med Liberty Media-trioen i spidsen for Formel 1 er der ikke længere nogen der frygter kaos. I stedet hersker der en stemning af fremdrift og optimisme, som jeg ikke har oplevet i Formel 1 i alt for mange år.