Tag tre betal for to. Eller fire for tyve - normalpris 50. Kigger du i super-markedernes tilbudsaviser eller på hylderne med slagtilbud, så bugner det med tilbud, du bare ikke kan sige nej til. Men tilbudene gør os usunde.

Se Food Cultures tilbudsoversigt her

For alt for ofte er det de varer, vi ikke burde købe - øl, sodavand og chips, der er på tilbud, imens det sunde frugt og grønt sjældent får tilbudsmærket på. Det viser en ny undersøgelse som analysefirmaet GfK ConsumerTracking har lavet for Landbrugsrådets blad Food Culture.

Undersøgelsen viser, at 8 ud af ti gange, du køber en pose kaffe, så får du den med rabat. Køber du vin får du syv ud af ti flasker på tilbud og er det sodavand, du putter i vognen, får du cirka hver anden med rabat.

Går du derimod efter frugt og grønt er tilbuddene straks dårligere. Du skal købe meget grønt, før du støder ind i et tilbud, du ikke kan sige nej til. Her er kun 2 ud af ti varer på tilbud. Gælder det frugt er det kun fire ud af ti køb, der pynter på husholdningsbudgettet.

Kostvaneforsker fra DTU Fødevareinstituttet Sisse Fagt undrer sig over at det ikke er mere attraktivt for supermarkedskæderne at sælge frugt og grønt med rabat.

- Vi går efter tilbuddene. Det ville vi også gøre, hvis det var frugt og grønt.

Og så til det kedelige: Når slik og sodavand er på tilbud, så køber vi mere af det. Desværre viser al forskning fra USA, at selvom, vi kan have nok så gode intentioner om, at gemme godterne. Så bliver det aldrig til noget.

Tilbudene får os til at købe flere og større portioner. Og vi spiser det - med det samme.